بهترین پک

۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، تداعی کننده زندگی انسان های سده های پیشین و روابط مسالمت آمیز آن ها با طبیعت است. سبکی که بازگشت دل نشین طبیعت به خانه را میسر کرده است.

سبک معماری روستیک اتحاد دوباره تمدن انسانی با طبیعت است. اتحادی که کسب بیشترین آسایش و نشاط درونی را برای انسان امروزی ممکن می کند. در این سبک ، مواد اولیه مورد استفاده در المان ها ، برگرفته از طبیعت و دوستدار طبیعت هستند. در این سبک خانه مانند کلبه های روستایی ، پر از المان های چوبی و اصیلی است که سادگی و آرامش در آن ها موج می زند.

تاریخچه سبک معماری روستیک

Rustic در لغت به معنی روستا است. و سبک معماری روستیک ، به سبک روستایی نیز معروف است. اما به طور دقیق تر ، می توان گفت که این سبک در معماری دو تعریف مجزا دارد. در یک تعریف روستیک یک روش سنگ تراشی توصیف می شود که بیشتر در دوران رنسانس به کار گرفته می شده و در تعریف دیگر روستیک نوعی نه چندان رسمی از سبک در معماری محسوب می شود که در آمریکا و کانادا رواج داشته است.
سبک روستیک در دکوراسیون داخلی حدود دویست سال سابقه دارد. سبک های متفاوتی با ویژگی های سبک معماری روستیک وجود دارند.

سبک های ساحلی ، توسکان و خانه روستایی نمونه هایی از سبک های روستیک محسوب می شوند. که در همه آن ها المان های طبیعی ، قدیمی و حتی عناصر زبر و ناهموار به کار می روند. و فضای اصیل طبیعت را به ساکنین خانه القا می کنند.

سبک روستیک چیست | تهران دیزاین سنتر

متریال مناسب برای استفاده در سبک معماری روستیک

در سبک روستیک ، مواد مورد استفاده بیشتر به طور مستقیم از طبیعت گرفته می شود. بهتر است از لوازم مصنوعی در سبک معماری روستیک استفاده نشود. چرم های مصنوعی ، پلی استر ها و عناصر پلاستیکی نمونه هایی از این موارد هستند.

لازم به ذکر است که به کارگیری فلز نیز در سبک روستیک رایج است. آویزان کردن قابلمه ها و ماهیتابه های فلزی ، ظاهری مناسب به یک آشپزخانه روستیک می دهد. به جز چوب و فلز عنصر مهم دیگر طبیعت و خانه ای با معماری روستیک سنگ است. استفاده از انواع سنگ ها برای دیزاین عناصر مختلف دکوراسیون توصیه می شود.

نور و رنگ مناسب برای سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

آفتاب یکی از اصلی ترین عنصرهای طبیعت محسوب می شود و حضور آن در خانه ای با سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، ضروری است. به همین دلیل بهتر است پنجره ها بزرگ باشند تا در روز نور طبیعی خورشید به درون خانه راه پیدا کند. البته به دلیل وجود پنجره های بزرگ ، قدی و شیشه ای ، بهتر است که سبک روستیک در خانه ها و هتل های ساکن در محدوده هایی پیاده سازی شود که هوایی معتدل تر دارند. تا خطراتی مانند صاعقه جان ساکنان را تهدید نکنند.

در شب ها هم بهتر است از ریسه های کوچک با نور زرد در اتاق خواب ها و قسمتی از اتاق نشیمن خانه استفاده شود. در سبک معماری روستیک ، منابع نور پرقدرت و مدرن جایی ندارند.

استفاده از نور های ملایم و آباژور هایی با رنگ خنثی ، حالتی طبیعی تر به خانه می ‎دهند و در شب هم ، به سادگی آرامش ساکنان را فراهم می کنند.

در این سبک بیشتر از رنگ های خنثی ، ملایم و آرام استفاده می شود. مانند طیف کرم تا قهوه ای که به طور خاص القا کننده تنه درختان و بدن حیوانات است. ترکیب عناصر تیره رنگ با عناصری روشن به رنگ های کرم ، سفید و زرد ، اساس رنگ بندی در سبک روستیک را پدید می آورد. همچنین می توان در المان های خاصی مانند تابلو های نقاشی یا کوسن ها از رنگ های قرمز ، زرشکی و حنایی بهره برد.

روستیک | تهران دیزاین سنتر

ویژگی های سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

۱.‌ استفاده وسیع از چوب و سنگ در دکوراسیون
در سبک معماری روستیک المان های چوبی نقش مهمی را ایفا می کنند. عناصر چوبی به کار رفته در این سبک به طور معمول صیقل داده نشده اند و حتی به طور خام و بدون اصلاح و ایجاد تغییر به کار می روند ، مانند تنه های درخت و الوار های چوبی که به عنوان میز و صندلی مورد استفاده قرار می گیرند.

طبیعی بودن این عناصرمهم ترین ویژگی آن ها می باشد. پس بهتر است که از مجسمه ها و تزئینات سنگی و چوبی براق و رنگ شده غیرطبیعی در سبک معماری روستیک استفاده نشود. کتاب خانه های سنگی و کمد های چوبی در سبک معماری روستیک بسیار مناسب هستند. همچنین می توان در ساخت دیوار ها و ستون های خانه از انواع سنگ های طبیعی و پرداخت نشده استفاده کرد.
۲. استفاده از منسوجات طبیعی
صدف ها و مرجان های دریایی انتخابی مناسب برای تزئین میز و دکور محسوب می شوند. همچنین استفاده از بلور های نمک و انواع بلور های سنگی می تواند به افزایش حضور عنصر طبیعت در خانه کمک زیادی کند.
برای ایجاد سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، نیازی به استفاده از پشم و شاخ طبیعی حیوانات یا مجسمه های حیوانات تاکسی درمی شده نیست. سبک روستیک ، برگرفته از طبیعت و مدیون آن است. لوستر هایی با طرح شاخ حیوانات و شاخه های درخت می توانند نمونه های خوبی از عناصر مناسب برای به کارگیری در سبک معماری روستیک باشند. همچنین می توان از ملحفه ها و کوسن هایی با طرح پوست حیوانات استفاده کرد.
۳. به کارگیری صنایع دستی
بدون شک صنایع دستی مانند ظروف سرامیکی ، لوازم حصیری و بافت های آویزی برای به کارگیری در سبک روستیک ایرانی پیشنهاد می شوند. صنایعی که حضوری فعال و پرتکرار در خانه های روستایی دارند. در خانه ای ایرانی به سبک روستیک ، می توان از کوزه های سفالی برای نگهداری و مصرف آب شرب خنک استفاده کرد. هاون های سنگی قدیمی ، چه به عنوان دکور و چه برای استفاده می توانند در یک آشپزخانه روستیک یافت شوند.

۴. استفاده از پرده ها و پارچه های خاص قدیمی
نور طبیعی نقش مهمی در سبک معماری روستیک دارد. به همین دلیل ، بهتر است پرده های روشن ، نازک و بلندی نصب شوند که پایین آن ها روی زمین کشیده می شوند و حالتی قدیمی ایجاد می کنند.

جنس پرده ها هم می تواند کتان یا پنبه باشد. همچنین بیشتر پارچه های به کار رفته در این سبک ، قدیمی و ضخیم هستند. که از آن ها می توان در تهیه رومیزی و کوسن کمک گرفت. ترکیب چندین پارچه قدیمی و به هم دوختن آن ها هم ایده جالبی برای اجرا در این سبک است.
۵. اهمیت بالای شومینه

المان های سبک داخلی روستیک | تهران دیزاین سنتر
شومینه هم از عناصر اساسی در سبک روستیک است. شومینه های هیزمی ، در کنار سایر المان های چوبی و سنگی ، ترکیبی بسیار چشم نواز ایجاد می کند. تصویر یک صندلی چوبی راک در کنار شومینه ، از نزدیک ترین تصاویر به سبک روستیک در دکوراسیون داخلی است.

۶. قدیمی بودن مبلمان و صندلی ها
مبلمان در این سبک باید چوبی و دارای رنگ هایی در طیف سفید تا قهوه ای باشد. بهتر است طرح مبلمان و کوسن ها پوست حیوانات یا پارچه های قدیمی باشد. بدون شک بهترین صندلی مورد استفاده در سبک روستیک هم صندلی راک یا همان صندلی گهواره ای است.

۷. نقش اساسی گیاهان
بدون شک گیاهان از مهم ترین عناصر در خانه ای با سبک روستیک در دکوراسیون داخلی محسوب می شوند. گیاهان سبزرنگ به محیط خانه ای با عناصر چوبی زیاد ، جلوه ای خاص می بخشند و تازگی طبیعت را به درون خانه القا می کنند. برای مثال قرار دادن پتوس در ارتفاع و رها کردن و آویزان کردن ساقه های آن انتخابی بسیار هوشمندانه است.

نهران دیزاین سنتر

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

در پیاده سازی این سبک می توان چند عسلی یا چند صندلی کوچک دور تا دور میز قرار داد و محیطی در دسترس برای یک وعده غذایی خانوادگی پدید آورد. به این ترتیب ظروف به مواد غذایی و سینک ظرف شویی نزدیک تر هستند و برای هر وعده غذایی مکان کمتری درگیر می شود. ویژگی مهم این سبک ، مدرن بودن آن است. در دنیای مدرن ، برای غذا خوردن و آشپزی زمان کمتری صرف می شود. و این طراحی با متمرکز ساختن فرایند پخت و سرو غذا نقشی مهم را در پیاده سازی این امر ایفا می کند.

آشپزخانه جزیره ای چیست | تهران دیزاین سنتر

آشپزخانه جزیره ای در ایران هم مورد اقبال طراحان قرار گرفته است. با ورود آشپزخانه های اوپن به خانه های ایرانی ، از سبک جزیره هم استفاده زیادی شد. زیبایی و داشتن قابلیت های مختلف ، از مهم ترین مزایای جزیره آشپزخانه هستند که باعث استقبال بالای طراحان ایرانی شده اند.

اندازه مناسب برای پیشخوان

طراحی جزیره ای با داشتن عناصری مانند اجاق گاز یا سینک ظرف شویی ، به گسترش فضای آشپزخانه کمک می کند. در واقع فراهم شدن فضای بازتر ، از اهداف این نوع طراحی است. در نتیجه واضح است که پیشخوان نباید آنقدر بزرگ باشد که فضای آشپزخانه را دچار محدودیت کند. همچنین باید به قدری بزرگ باشد که بتوان از آن برای فعالیت های مورد نیاز استفاده کرد.

ارتفاع مناسب پیشخوان آشپزخانه جزیره ای

ارتفاع بیش از حد میز باعث می شود که فضا کوچک تر به نظر برسد و راه های استفاده از آن هم محدودتر شوند. به طور معمول ، ارتفاع استاندارد میز جزیره در این سبک ۹۰ سانتی متر است. البته اگر از آن بیشتر به عنوان سطح کار استفاده می شود ، می توان ارتفاع ۷۰ تا ۷۵ سانتی متر را در نظر گرفت. ارتفاع کمتر باعث افزایش تسلط افراد هنگام کار می شود. ابعاد ۶۰ در ۹۰ سانتی متر هم ابعاد استاندارد برای یک جزیره متحرک محسوب می شوند.

مکان مناسب قرار دادن پیشخوان آشپزخانه

پیشخوان همیشه باید نزدیک به مرکز آشپزخانه باشد. با رعایت این نکته ، میز جزیره، از دیوار ها ، کابینت ها و سایر عناصر آشپزخانه به اندازه ای مناسب فاصله دارد و از رفت و آمد جلوگیری نمی کند. البته لازم به ذکر است که گاهی پیشخوان ها متحرک و چرخ دار هستند. در این صورت هم بهتر است میز در مکانی قرار گیرد که نیازی به جابه جایی مرتب آن نباشد.

برای آشپزخانه های کوچک ، بهتر است میز بین فضای اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار بگیرد. به این ترتیب فضا بزرگ تر به نظر می رسد و پیشخوان هم کماکان از کاربرد گسترده ای برخوردار خواهد بود.

 انواع پیشخوان آشپزخانه جزیره ای

  • جزیره آشپزخانه ال شکل L

در این سبک فضای بیشتری برای رفت و آمد به وجود می آید و دسترسی به عناصر پرکاربرد آشپزخانه ساده تر است. از طرف دیگر وقتی میز به صورت طولی در آشپزخانه قرار بگیرد ، بین سینک و صندلی ها فاصله مناسبی ایجاد می شود و فضای دل پذیرتری برای غذاخوری پدید می آید. اگر میز ال شکل باشد ، می توان در یک سر آن یک اجاق گاز کوچک نصب کرد و درسوی دیگر هم یک سینک ظرف شویی قرار داد. و به این ترتیب امکان استفاده همزمان از هر دو عناصر ممکن می شود.

  • جزیره آشپزخانه تی شکل T

این سبک بیشتر در آشپزخانه های کوچک به کار می رود. جزیره های تی شکل به طور معمول فقط دارای سینک یا اجاق گاز هستند و هر دو عنصر باهم در آن ها نصب نمی شوند. این سبک نظم خوبی به یک آشپزخانه کوچک می دهد.

جنس جزیره آشپزخانه باید چگونه باشد؟

آشپزخانه جزیره ای | تهران دیزاین سنتر

به طور معمول جنس جزیره آشپزخانه از همان جنس کابینت ها است. هماهنگی جزیره آشپزخانه با کابینت ها در رنگ و جنس برای زیباتر شدن فضای آشپزخانه ضروری است.

جنس پیشخوان می تواند چوب ، سنگ ، ام دی اف و بتن باشد.

چوب برای استفاده انتخاب بسیار مناسبی محسوب می شود. چرا که هم زیبایی و گرمای آشپزخانه را افزایش می دهد و هم مقاومت مناسبی دارد.

سنگ بیشتر برای سطح رویی پیشخوان به کار می رود. سنگ کوارتز سنگی پرطرفدار در جزیره سنگی است. مقاومت سنگ هایی مانند کوارتز و کورین در برابر گرما و حرارت بسیار زیاد است. همچنین فشار بالا و رطوبت هم نمی توانند به پیشخوان های سنگی آسیب زیادی وارد کنند.

بتن بیشتر در دکوراسیون های مینیمال و مدرن به کار می رود. بتن هم در برابر رطوبت و گرما مقاوم است و هم انعطاف بالایی دارد. این ویژگی تهیه انواع اشکال هندسی و منحنی را از ماده اولیه بتن ممکن می سازد.

ام دی اف هم یک ماده اولیه پرطرفدار محسوب می شود. این محبوبیت بیشتر به دلیل تنوع زیاد آن در روکش ها ، رنگ ها و طرح ها است.

مزایای جزیره آشپزخانه

همان طور که پیش از این ذکر شد ، پیشخوان در این نوع از طراحی هم به افزایش زیبایی دکوراسیون می افزاید و هم کاربرد بیشتری نسبت به یک میز غذا خوری ساده دارد.

دسترسی راحت و داشتن فضای وسیع برای فعالیت و ذخیره سازی هم از مزایای دیگر میز جزیره آشپزخانه محسوب می شوند. پیشخوان در این نوع طراحی ، فضایی مناسب برای وعده های غذایی خانوادگی پدید می آورد. فضایی به نسبت جمع و جور که با طراحی مناسب از زیبایی خاصی هم برخوردار است.

معایب جزیره آشپزخانه

گاهی بی نظمی از معایب جزیره آشپزخانه محسوب شود. وجود دو سینک یا اجاق گاز ، می تواند باعث بی نظمی ظاهر آشپزخانه شود و افراد را کمی سردرگم کند. همچنین چیدمان استاندارد آشپزخانه ممکن است به هم بخورد و در نتیجه هماهنگی مکانی مناسبی بین عناصر آشپزخانه ایجاد نمی شود.

منبع: تهران دیزاین سنتر

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

تاریخچه این سبک به میانه های قرن بیستم و آمریکا برمی گردد. پس از انقلاب صنعتی دوم ، با افزایش جمعیت و ورود مهاجران به این کشور ، کمبود مسکن بسیاری از مردم را برای سکونت به سمت کارخانه ها و کارگاه های متروکه و خالی روانه کرد. از طرفی در جریان تغییرات بسیار آن دوره در دکوراسیون داخلی ، معماران و طراحان به دنبال خلق طراحی جدید مطابق با نیاز های افراد بودند.

در دل همین جریان ها دکوراسیون داخلی با الهام از عناصر و پارامتر های صنعتی متولد شد.

ویژگی های شاخص سبک معماری صنعتی

سبک معماری صنعتی | تهران دیزاین سنتر

سبک صنعتی دکوراسیون داخلی مانند هر سبک دیگری دارای ویژگی ها و قواعدی در طراحی است که عبارتند از:

۱.‌ نمایش آنچه مرسوم نیست

در سبک صنعتی دکوراسیون داخلی بهره گیری از تمام چیز هایی که در ساختمان اولیه بنا به کار گرفته شده است اعم از لوله ها ، تیرک های چوبی ، دیوارهای قدیمی و آجری ، مبلمان قدیمی ، کانال های تهویه هوا ، رادیاتور های ازکارافتاده ، دودکش ها و … به چشم می آید.

در این سبک معماری سعی در استفاده کاربردی از تمام اجزای فضا است. اصول زیبایی که در سبک های کلاسیک و مینیمال در پنهان نشان دادن این اجزا و اضافه کردن تزیینات و پوشش بر روی آن ها است؛ در طراحی صنعتی داخلی کمتر موردتوجه قرار می گیرد و نمایان بودن سازه و متریال مهم است.

برای مثال سیم کشی سیم های برق یا لوله کشی آب به شکل روکار و مشخص.

۲. صنعتی اما پایبند به سنت

امروزه طراحی دکوراسیون صنعتی تلفیقی از سنت و مدرنیته است. استفاده از چوب و فلز در کنار یکدیگر یعنی عناصر دکوراسیون محیط های صنعتی قرن بیستم مانند الوار های چوب ، دیوار های آجری یا مبلمان کهنه و مستعمل در کنار پنجره های بزرگ استیل و پالت رنگی خنثی در فضایی بزرگ که شاخصه های مدرن این طراحی هستند؛ احساسی دوگانه از زمان را به بیننده القا می کند.

۳. استفاده از مواد و مصالح غیر متعارف

در سبک معماری صنعتی استفاده از آجر برای دیوار ها ، فلز برای پله ها و سایر سازه های داخلی ، بتن برای کف و چوب برای کف یا سقف ، به عنوان مواد و مصالح طراحی داخلی بسیار رایج است.

در این سبک سعی می شود با وجود آوردن فضایی با رنگ های نسبتاً سرد و خنثی ، محیط  های خشن و سرد کارخانه ها و مکان های صنعتی ، یادآوری شود.

۴. استفاده از رنگ های خنثی

در طراحی داخلی به شیوه صنعتی نیازی به رنگ آمیزی یا تغییر رنگ مصالح و عناصر فضا نیست. بلکه آن ها را به همان رنگی که دارند به صورت طبیعی در محیط قرار می دهیم.

عناصر سبک معماری صنعتی | تهران دیزاین سنتر

این رنگ ها با توجه به نوع متریال این مواد اغلب رنگ هایی خنثی دارند؛ مانند سیاه ، خاکستری و به میزان کمتری سفید. از رنگ های قهوه ای و خرمایی در مبلمان و آجر ها نیز می توان برای کمتر کردن فضای سرد محیط به عنوان رنگ های مکمل استفاده کرد. استفاده از رنگ های روشن و گرم در این طراحی جایی ندارد.

۵. استفاده از اشکال هندسی

در دکوراسیون صنعتی داخلی به تبعیت از فضای کارخانه ها اشکال و گوشه های فضا به شکل زاویه دار و منسجم طراحی می شود. به کارگیری از اشکالی مانند مستطیل ، ذوزنقه و مثلث بیشتر از اشکال مدور رواج دارد.

البته می توان برای تعادل دادن به فضا چیدمان وسایل تزیینی یا مبلمان را به شکل مدور صورت بگیرد.

۶. عدم استفاده از دیوار

دکوراسیون داخلی حتماً به محیطی بزرگ نیاز دارد. در این طراحی معمولاً یک فضای بزرگ سوله مانند به یک اتاق تبدیل می شود و فضا های آشپزخانه و اتاق ها از طریق پرده یا کابینت ها جداسازی می شوند.

درواقع بخش های مختلف از طریق مبلمان مرزبندی می شوند. در طراحی داخلی صنعتی بخش زیادی از نور محیط از طریق نور طبیعی و پنجره های بزرگ تأمین می شود.

استفاده از سبک معماری صنعتی به چه کسانی توصیه می شود؟

سبک صنعتی معماری چیست | تهران دیزاین سنتر

دکوراسیون داخلی یکی از مدل های نوین و به روز طراحی دکوراسیون داخلی برای منازل بزرگ است. همان طور که اشاره کردیم در سبک دکوراسیون صنعتی سنت و مدرنیته با هم تلفیق شده اند؛ پس این سبک برای افرادی که دوست دارند در فضایی زندگی کنند که شامل هر دو گروه از عناصر سنت و مدرنیته باشد بسیار مناسب است.

از طرفی این سبک برای افرادی که تمایل به استفاده از رنگ های شاد و دکور های شلوغ و فضا های کوچک دارند مناسب نیست؛ البته می توان در طراحی داخلی فضا از چندین سبک ازجمله سبک معماری صنعتی نیز الهام گرفت.

 مزایای سبک معماری صنعتی

در این سبک معماری شاخصه استفاده از مواد و مصالح مکان پیشین یا پرهیز از دور انداختن مبلمان و دکور های قدیمی ، به نوعی بازیافت در طراحی و ساخت و صرفه جویی در هزینه ها را در بردارد.

هم چنین وجود پنجره های بزرگ نورگیر در طراحی داخلی صنعتی ، سبب صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه های آن می شود.

منبع: تهران دیزاین سنتر

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

رترو از واژه retrospective گرفته شده و به معنی نگاه به عقب است. در طراحی محصول و دیزاین هم رترو به معنی طراحی یک محصول جدید است ، با اقتباس از محصولی قدیمی. به طوری که احساس دل نشین و خاطره انگیز محصول قدیمی را به یاد آورد.

در تعاریف کلی ، سبک معماری رترو ، سبکی خاص است با ویژگی هایی مانند رنگ های تند ، طرح های هندسی ، تم های قدیمی و به کارگیری ترند روز دهه های پیشین. اما به طور تخصصی تر می توان گفت که سبک معماری رترو ، فقط به دکوراسیون هایی که اشاره دارد که ترند های دهه های ۵۰ ، ۶۰ و ۷۰ میلادی در آن ها به کار رفته است.

دکوراسیون رترو | تهران دیزاین سنتر

در واقع سبک رترو در دکوراسیون داخلی ، تلفیقی خوشایند از اشکال و المان های مدرنی است که از سبک های قدیمی الهام گرفته اند ، حتی اگر رابطه میان آن ها چندان هم احساس نشود.

سبک معماری رترو  بیشتر به خاطر القای حس نوستالژی و ارائه هنر غیر متکلفانه و حتی بدون چارچوب ، زیبا و سرزنده به نظر می رسد. گویی با آن همه رنگ های تند و تیز و المان های متضاد و پرقدرت ، خبر از نوعی شوخ طبعی و دیوانگی می دهد!

ویژگی های سبک رترو در دکوراسیون داخلی

این سبک ، سبک پویایی و فعالیت است. با سبک معماری رترو ، رخوت و سکون در خانه شما جایی ندارد! رنگ ها پر انرژی ، تند و پر قدرت اند و به طور بسیار متنوع به کار می روند. این سبک محدود به منطقه خاصی نیست و در آن رنگ های متنوع با سلایق مختلف چیدمان می گیرند و نوعی از آزادی و جسارت را به ظاهر خانه شما می بخشند.

سبک رترو در دکوراسیون داخلی می تواند شامل فرهنگ عمومی ، شلختگی و حتی به تعبیر برخی بدسلیقگی شود. این سبک می تواند به ترند های فرهنگ عامیانه ، طراحی گرافیک ، مد ، منابع طبیعی یا رویداد های فعلی اشاره داشته باشد. به طور کلی هر المانی مطابق با سلیقه شما می تواند در طراحی رترو به کار گرفته شود؛ اما باید توجه کنید که خاطره انگیز و قدیمی باشد.  برخی از مهم ترین ویژگی های سبک رترو عبارتند از:

رنگ سبک رترو

رنگ ها در سبک معماری رترو روشن، تند، براق و متضادند. و رنگ های ملایم و خنثی بیشتر برای جلوه دادن به رنگ های تند به کار می روند. المان هایی مانند مبلمان ، نقاشی های مدرن دیواری ، دیوارها و کف خانه ، دارای رنگ های پر انرژی هستند. به گونه ای که بیننده را به چالش میکشند و مدام نگاه او را از سویی به سوی دیگر خانه می کشانند. گویی که المان ها او را به سمت المان های دیگر هدایت می کنند.

مبلمان سبک رترو

در بین اجزای خانه ، مبلمان ، جزئی بسیار مهم در سبک معماری رترو است. در این سبک از مبلمان هایی مدرن ، با فرم های صیقلی و جلا داده شده و رنگ های پر قدرت ، استفاده می شود. در واقع مبلمان ، محور اصلی سبک رترو در دکوراسیون داخلی محسوب می شود. مبلمانی که به جای تنبلی و خمودگی ، یک سره سرزندگی ، پویایی و انگیزه را به اعضای خانه القا می کنند.

نورپرداری سبک رترو

برای ایجاد نورپردازی مناسب در چیدمان به سبک معماری رترو باید در نظر داشته باشید که در این سبک ، منابع نور مانند نمونه های سنتی متداول ، متمرکز و سقفی نیستند. بلکه بیشتر المان های جانبی مثل چراغ های رو میزی ،  لوستر ها و آباژور های مدرن سقفی و آباژور های دیواری به کار می روند.

رنگ زرد ، در نورپردازی سبک معماری رترو ، سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد. چرا که از کنار هم آمدن رنگ زرد و رنگ های تند مبلمان و سایر المان ها ، ترکیبی گرم و شاداب به وجود می آید.

چگونه خانه را به سبک معماری رترو در بیاوریم؟

چگونه دکوراسیون رترو داشته باشیم | تهران دیزاین

۱. از رنگ های تند و براق در دکوراسیون خود استفاده کنید. حتی در سطوح محدود و به اندازه کم. می توانید از یک تابلوی مدرن نقاشی ، چند صندلی براق ، یا چند مجسمه با سبک هنر مدرن استفاده کنید. در ضمن می توانید قسمتی از دیوار را با کاغذ دیواری یا حتی پوستر مناسبی با رنگ های گرم و پر انرژی بپوشانید. برای انتخاب هر مجموعه ای از رنگ ، ضمن توجه بر شادابی و تندی آن ، به هماهنگی و هارمونی میان رنگ ها هم توجه کنید. برای مثال می توانید رنگ های مرکب را با هم به کار ببرید.

رنگ هایی که بیشترین دخالت را در سبک معماری رترو دارند عبارت اند از: سبز ، قهوه ای ، تریاکی ، قرمز ، خردلی ، نارنجی ، بنفش و سیاه.

۲. طرح ها و فرم های هندسی را فراموش نکنید! از نقاشی ها و مجسمه هایی با خطوط منظم هندسی کمک بگیرید. همان طور که پیش از این اشاره کردیم باید از مجسمه هایی با بافت مدرن استفاده کنید اما چنان چه که به المان های چوبی علاقه دارید، آن ها را با رنگ های تیره و صیقلی انتخاب کنید.

۳. از کفپوش، موکت و فرش هایی با رنگ های شاد و دارای طرح های ساده هندسی استفاده کنید. بهتر است از فرش های قدیمی کمک بگیرید،  چرا که هم خاطره انگیزند و هم در آن ها از خطوط و فرم های هندسی استفاده شده است. فرش های قدیمی با پس زمینه لاکی و قرمز، می توانند بهترین انتخاب جهت به کارگیری در سبک رترو در دکوراسیون داخلی برای ما ایرانی ها باشند.

۴. از مصالح و المان های جدید بهره بگیرید. مانند پلاستیک ، پلی استر و منسوجات مدرن با رنگ های خیره کننده. این سبک ، با انقلابی در مقابل سبک های قدیمی ، امکان به کارگیری جسارت هر چه بیشتر در دکوراسیون داخلی را فراهم کرده است. می توانید از میزها و مبلمان پلاستیکی براق یا المان هایی با پوشش چرم مصنوعی استفاده کنید.

۵. المان های پیچیده در سبک معماری رترو جایی ندارند. مبلمان ساده ، کاربردی و راحت بهترین انتخاب برای مبلمان در این سبک هستند. از کاناپه های پهن و بزرگ ، با کوسن های رنگارنگ استفاده کنید. همچنین به جای استفاده از کاشی های گل دار در آشپزخانه ، کاشی های شطرنجی را مد نظر قرار دهید.

۶. برای خاطره انگیز کردن خانه خود ، می توانید کتاب خانه خود را از کتاب های قدیمی پر کنید و قسمت جلویی کتاب خانه را با چندین نوار کاست بپوشانید. یک دستگاه گرامافون یا یک ماشین تایپ دکوری هم می توانند انتخاب خوبی برای دکور خانه با سبک  معماری رترو باشند. هم چنین می توانید با روزنامه های دهه های گذشته ، قسمتی از دیوار را بپوشانید. کاغذ های دیواری با طرح اسکناس های قدیمی ، بلیط های اتوبوس ، عکس های هنرمندان و ورزشکاران محبوب دهه های پیشین و تمبر های رنگارنگ هم انتخابی بسیار مناسب برای به کارگیری در سبک معماری رترو هستند.

۷. برای طراخی اتاق خواب خود به سبک معماری رترو ، از ملحفه های چهارخانه ای استفاده کنید که رنگ هایی آرامش بخش با خطوطی مشخص و منظم دارند. استفاده از رنگ های تند و پر انرژی در اتاق خواب توصیه نمی شود ، به همین دلیل سعی کنید بیشتر از المان های نوستالژیک و عناصر رنگارنگ ولی مات بهره بگیرید.

منبع: تهران دیزاین سنتر

  • bestpak bestpak