بهترین پک

۲۶ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بیشتر افراد به اشتباه فکر می‌کنند بستن دیاستم تنها با معالجات جراحی امکان پذیر است. در حالی که روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. اگر بین دندان شما نیز فاصله وجود دارد و فکر می‌کنید زیبایی طرح لبخند شما را تحت تاثیر قرار داده است، حتما در ادامه با ما باشید. در این مطلب به تمام روش‌های اصلاح فاصله بین دندان خواهیم پرداخت.

فاصله بین دو دندان از یک میلی متر شروع شده و در در موارد شدیدتر به چند میلی متر نیز می‌رسد. دیاستم بین هر دو دندان می‌تواند اتفاق بیافتد. اما طبق مشاهدات در اغلب موارد بین دو دندان جلویی در فک بالا ایجاد می‌شود.

علت فاصله بین دندان

 

وجود فاصله میان دندان‌های شیری در کودکان طبیعی است. این فاصله در واقع نشان می‌دهد که دندان‌های دائمی از فضای کافی برای رویش برخوردار هستند. در اغلب موارد این فاصله بین ثنایاهای میانی شیری به وجود می‌آید. ثنایای میانی به دو دندان بزرگتر که در قسمت جلویی فک بالایی قرار گرفته، گفته می‌شود. فاصله بین ثنایاهای میانی با رویش دندان‌های دائمی بسته می‌شود. اما ممکن است فضای کمی بین این دندان‌ها باقی بماند. لازم به ذکر است این فضا از مهم­ترین ویژگی‌های دندان شیری و وجود آن ضروری است.

عوامل ارثی یکی دیگر از علت‌های فاصله دندان‌ها هستند. مطالعات انجام شده و بررسی تاریخچه بیماران نشان می‌دهد که دیاتسم معمولا ریشه ارثی و خانوادگی دارد. حتی اگر این ناهنجاری در والدین مشاهده نشده باشد، معمولا دیاتسم در نسل قبلی وجود داشته است. در صورتی که فاکتور ارث علت فاصله دندان باشد، الگوهای استخوانی طبیعی در رادیوگرافی ناحیه خط وسط مشاهده می‌شود. این افراد برای اصلاح فاصله دندان‌ها باید به دندانپزشک مجرب در این حوزه مراجعه کنند. برخی از علت‌های دیگر ایجاد فاصله بین دندان‌ها نیز عبارتند از:

  • افتادن دندان
  • باقی ماندن بیش از حد دندان‌­های شیری
  • قرار دادن اشیا سفت مانند مداد در بین ثناهای مرکزی
  • مکیدن انگشت شصت در دوران نوزادی
  • بیماری­‌های لثه
  • کوچک بودن بیش از اندازه دندان­‌ها
  • بیرون زدگی دندان­‌های قدامی
  • چرخش دندان­‌ها به ویژه ثنایاهای کناری

معاینه و تشخیص فاصله بین دندان­ ها

اولین قدم پیش از اجرای هرگونه روش درمانی برای اصلاح فاصله بین دندان، انجام معاینه ارتودنتیک توسط دندانپزشک است. برای رسیدن به تشخیص قطعی، دندانپزشک به بررسی سابقه پزشکی و سلامت عمومی بیمار می‌پردازد. پرسش در مورد نحوه رفتار و عادات مربوط به دهان و دندان نیز از فاکتورهای کمک کننده در تشخیص به شمار می‌رود.

در حالت کلی مراحل زیر برای تشخیص دیاستم انجام می‌شود:

  1. ابتدا تعیین می‌­شود که آیا این فاصله، بین ثنایاهای مرکزی وجود دارد یا در بین تمام دندان‌­ها دیده می‌­شود.
  2. بررسی می‌­شود که آیا فاصله میان دندان‌­ها در حال افزایش است یا ثابت مانده است.
  3. رادیوگرافی از زوایای مختلف برای تشخیص دقیق تهیه می‌­شود.

فاکتورهای موثر در انتخاب روش­ درمان فاصله بین دندان

درمان دیاتسم با توجه به شدت بیماری، با استفاده از روش‌های کلینیکی و خانگی امکان پذیر است. البته برای انتخاب روش درمانی مناسب توجه به نکات زیر ضروری است:

  • میزان فواصل دندان‌­ها
  • مدت زمان انجام پروسه درمان برای بیمار
  • وضعیت بهداشتی دهان و دندان بیمار
  • تعیین نوع انتظارات بیمار

درمان کلینیکی دیاستم

در صورتی که فواصل بین دندان ها شدید باشد، دندانپزشک با استفاده از روش‌های زیر می‌تواند به اصلاح دیاتسم اقدام کند:

ارتودنسی

یکی از شیوه‌های رایج درمان دیاتسم، ارتودنسی است. در این روش با هدایت ریشه دندان به جایگاه مناسب، فضای بین دندان‌ها از بین می‌رود. ارتودنسی یک گزینه درمانی مناسب برای مواردی است که فاصله ایجاد شده بین دو دندان بیش از 2 میلی متر باشد. البته باید توجه داشت که درمان فاصله بین دندان با استفاده از ارتودنسی زمان بر است.

 

بریج دندانی

بریج دندان در واقع یک دندان مصنوعی است که به وسیله دندان‌های کناری در جای خود نگه داشته می‌شود. بریج‌ها می‌توانند از مواد مختلفی تهیه شوند که رایج‌ترین آن­ها پرسلین است. با توجه به این که بریج دندان دارای پایه مستقل نیست، از مقاومت کافی برخوردار نیست. به همین دلیل بریج‌ها نیاز به مراقبت زیادی دارند.

باندینگ

یکی از روش های درمانی مناسب برای افرادی با دندان‌های باریک و کوچک، باندینگ است. اگر فاصله بین دندان‌ها کمتر از دو میلی متر باشد دندانپزشک برای پر کردن جای خالی می‌تواند از باندینگ استفاده کند. جنس باندینگ معمولا از کامپوزیت است. یکی از مهم­ترین مزایای باندینگ این است که نیاز به زمان نیازی ندارد و مینای دندان در این روش نسبت به سایر روش‌ها کمتر آسیب می‌بیند. لازم به یادآوری است که رعایت کردن نکات بهداشتی در افزایش طول عمر باندینگ اهمیت زیادی دارد.

ایمپلنت

اگر فاصله میان دندان‌ها به دلیل افتادن یک دندان ایجاد شده باشد، بهترین روش برای بستن این فاصله ایمپلنت دندان است. در ایمپلنت یک قطعه کوچک تیتانیومی در استخوان فک کاشته می‌شود. سپس روی این قطعه با تاج و روکش پوشیده می‌شود. سن مناسب برای ایمپلنت بعد از 18 سالگی است. چرا که باید اسکلت صورت و فک کاملا شکل گرفته باشد. زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت سه تا پنج ماه است.

درمان خانگی فاصله بین دندان­ ها

یکی از سوالات مهمی که درباره دیاستم پرسیده می‌شود این است که آیا درمان خانگی برای پرکردن فضای بین دندان‌ها وجود دارد یا خیر؟ در سال‌های اخیر روش‌های ترمیم و زیبایی دندان تنوع بسیار زیادی پیدا کرده است. برخی از این روش‌ها نیز به عنوان درمان خانگی برای از بین بردن این فواصل دندانی شناخته می‌شوند. رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی دیاستم عبارتند از:

براکت DIY؛ استفاده از این براکت‌ها برای افرادی مناسب است که فاصله بین دندان‌هایشان خفیف است. برای استفاده از براکت‌های DIY تایید دندانپزشک و یا انجام ارتودنتیست ضروری است. براکت‌های DIY یک چسب نواری شکل هستند که هنگام خواب به دندان چسبانده می‌شوند. مرتب کردن دندان‌ها و بستن فاصله میان آن‌ها با استفاده از این روش می‌تواند زمان بر باشد.

نگهدارنده ارتودنسی؛ یکی از روش‌های نسبتا ارزان، استفاده از نگهدارنده ارتودنسی است. نگهدارنده با توجه به فرم دندان بیمار تهیه می‌شود و بیمار می‌تواند در زمان‌های دلخواه خود از آن استفاده کند. برای جلوگیری از مشکلات و بیماری‌های احتمالی هنگام استفاده از نگهدارنده‌ها، حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است.

عوارض عدم درمان دیاتسم

مهم­ترین عارضه­ دندان های فاصله دار از بین بردن طرح لبخند است.  فضای پر نشده بین دندان‌ها می‌تواند موجب بروز مشکلات زیر شود:

  • گیر کردن غذا بین دندان
  • مشکلات لثه‌ای
  • بوی بد دهان
  • پوسیدگی دندان

 

پیشگیری از فاصله افتادن بین دندان­ ها

در صورتی که فضای بین دندان‌ها به دلایل وراثتی باشد، بیمار باید از سنین کودکی تحت نظر دندانپزشک باشد تا اقدامات احتیاطی لازم صورت گیرد. اما برخی از شکاف‌ها به مرور زمان به دلیل عادت‌های غلط به وجود می‌آیند. رعایت نکات زیر می‌تواند در جلوگیری از دیاتسم موثر باشد:

  • عدم فشار دادن جسم سخت با دندان‌ها
  • درست جویدن و قورت دادن غذا
  • انجام چکاپ‌های سالیانه

 

منبع : شرکت نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

اگر یک کسب و کار جدید راه انداخته اید و باید محصولات خود را پس از بسته بندی در اختیار مشتری قرار دهید حتما در این مقاله با ما همراه باشید. زیرا در ادامه به بررسی نکات کلیدی طراحی بسته بندی خواهیم پرداخت.

تاریخچه کارتن بسته بندی

پاپیروس اولین کاغذی است که در حدود دو هزار سال پیش توسط کشور مصر تولید شده است. واژه paper  که به معنی کاغذ می باشد از نام پاپیروس گرفته شده است. با تولید کاغذ از جنس های متفاوت، زمینه تولید کارتن فراهم گردید. اولین کارخانه کارتن سازی در اسپانیا تاسیس شد که خود مقدمه ای برای تولید کارتن بسته بندی در صنایع مختلف بوده است. امروزه در بیشتر فروشگاه ها برای بسته بندی محصولات از کارتن های بسته بندی که متناسب با محصول در سایز های مختلف تولید می شود، استفاده می کنند.

مزایای کارتن بسته بندی

از جمله دلایلی که باعث می شود در اکثر صنایع مانند: صنعت غذایی، دارویی، شیمیایی و… برای بسته بندی محصولات از کارتن استفاده کنند عبارتند از:
• سازگاری با محیط زیست
• قابلیت بازیافت شدن
• مقرون به صرفه
• دسترسی آسان
• حمل و نقل آسان

نکات مهم در هنگام طراحی کارتن بسته بندی
طراحی کارتن تاثیر زیادی برای جذابیت و فروش بیشتر یک محصول دارد. کسانی که قصد انتخاب کارتن بسته بندی برای محصول خود را دارند، ابتدا باید محصول مورد نظر را انتخاب کرده و متناسب با آن طراحی بسته بندی محصول خود را انجام دهند. در صورتی که کسی اطلاعات و تجربه کافی برای طراحی یک کارتن برای محصول خود را ندارد، می تواند با کمک متخصصان با تجربه در این حوزه، سفارش کارتنی مناسب با محصول را بدهد. نکاتی که در هنگام طراحی یک بسته بندی مناسب باید رعایت شود به شرح زیر است.

ارائه طرحی خلاقانه

استفاده از یک طرح نو خلاق که تا به حال در بازار نبوده است می تواند در جذب یک مشتری تاثیر گذار باشد. بنابراین کسانی که قصد تهیه کارتن بسته بندی ، برای محصول خود را دارند بهتر است از افراد خلاق و با تجربه برای طراحی یک جعبه بسته بندی زیبا استفاده کنند.

رعایت سادگی

در هنگام طراحی کارتن بسته بندی باید علاوه بر خلاقانه بودن کارتن، به راحتی و کاربردی بودن کارتن بسته بندی توجه شود.

استفاده از تصاویر مناسب

نکته ای که باید رعایت شود، این است که هر کسی با دیدن تصویر بر روی جعبه بتواند محتوای درون جعبه را تشخیص دهد. اگر کسی بتواند تصویری ساده، جذاب و خلاقی را که نشان دهنده محصول درون بسته بندی است را نمایش دهد، طراحی موفقی داشته است.

درب بسته بندی

باز و بسته کردن درب بسته بندی باید به گونه ای باشد که مصرف کننده به راحتی بتواند این کار انجام دهد.

رنگ بسته بندی

استفاده از یک رنگ جذاب و متناسب با محصول می تواند تاثیر زیادی بر زیبایی یک جعبه بسته بندی بگذارد.

استفاده از قلم مناسب

نوشته های رو متن به گونه ای باشد که هر کس به راحتی بتواند محصول درون جعبه را تشخیص دهد . همچنین نوشته ها باید با فونتی مناسب و لحنی ساده و جذاب بر روی جعبه نوشته شود.

توجه به ایمنی کارتن

مهم ترین نکته که در هنگام تهیه کارتن بسته بندی باید توجه شود، محکم بودن کارتن است. وظیفه اصلی کارتن بسته بندی محافظت از محصول در برای عوامل مختلف است.

حفاظت از محیط زیست

بسته بندی محصولات باید به گونه ای باشد که آسیبی به محیط زیست نرساند. کارتن ها گزینه مناسبی برای بسته بندی هستند چرا که از مواد بازیافتی تهیه شده اند و قابلیت بازیافت دارد و آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند.

برند سازی

استفاده از یک برند مناسب با محصول بر روی بسته بندی باعث می شود که هر کسی محصول را به راحتی تشخیص دهد و در صورت رضایت، برای خرید بعدی به راحتی اقدام کند.

استفاده از لحن مناسب

متن روی کارتن بسته بندی باید یک لحن ساده، روان و بدون غلط املایی باشد تا هر قشری از جامعه مانند افراد مسن وبی سواد بتوانند به راحتی متن روی بسته بندی را بخوانند و متوجه محصول درون بسته بندی شوند.

 

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

از جمله مهم ترین نکاتی که در بسته بندی بسیاری از قطعات کاربرد دارد، موارد زیر را می توان نام برد.

از محفظه مناسب استفاده کنید

بهتر است با توجه به جنس، وزن، ابعاد و اندازه قطعه مورد نظر، بهترین محفظه را برای بسته بندی انتخاب کنیم. که در این میان استفاده از کارتن بسیار متداول است.

از ضربه گیر یا پلاستیک حباب دار استفاده کنید

بعضی از قطعات خودرو یا متعلقات لوازم یدکی آن بسیار حساس هستند و با کوچک ترین ضربه دچار آسیب می شوند.

پس خیلی مهم است که مکانی امن برای آن ها ایجاد کنیم تا هنگام حمل بار دچار مشکل نشوند. در نتیجه حتی بهتر است این قطعات ظریف را جدا از قطعه اصلی بسته بندی کنید.

قطعات را قبل از بسته بندی تمیز کنید

ممکن است روی سطح بعضی قطعات داخل انبارها گرد و غبار نشسته باشد یا به هر دلیل دیگری تمیز نباشند. بنابراین بهتر است که اول محصول را کاملا تمیز کرده و بعد بسته بندی کنید.

از فوم و یونولیت استفاده کنید

هرچند که لوازم یدکی خودرو بسیار محکم هستند، اما لازم است که هنگام بسته بندی مراقبت های لازم را برای حفظ آن ها انجام دهید. این کار را می توانید با استفاده از فوم و یونولیت به خوبی انجام دهید.

از استحکام بسته بندی مطمئن شوید

اگر از کارتن یا هر وسیله دیگری برای بسته بندی استفاده می کنید، در نهایت باید از محکم بودن آن مطمئن شوید تا میزان آسیب پذیری به حداقل برسد.

برای این کار می توانید از چسب نواری استفاده کنید. در بعضی موارد خود محفظه دارای زیپ است.

در صورت امکان شکل بعضی قطعات را تغییر دهید

بعضی از قطعات دارای شکل نامتعارف هستند و نمی توان آن ها را به آسانی بسته بندی کرد.

در این موارد بهترین راه کار، تغییر شکل آن است. اگر این امکان وجود نداشت، می توان از کارتن های بزرگ استفاده کرد.

پس در نتیجه اولین قدم در بسته بندی قطعات توجه به ویژگی های آن از قبیل اندازه، ابعاد، جنس و … است.

 

انواع مختلف بسته بندی قطعات خودرو

انواع مختلف بسته بندی برای قطعات خودرو وجود دارد که به تعدادی از رایج ترین آن ها اشاره می کنیم.

کارتن بسته بندی لوازم خودرو

کارتن به دلیل قیمت مناسب و در دسترس بودن، یکی از پر کاربردترین گزینه ها برای بسته بندی به شمار می رود. به علاوه می توان بسیاری از قطعات را در آن جا داد.

شما با توجه به ابعاد قطعه مورد نظر می توانید کارتن دلخواه تان را از بازار تهیه کنید، ولی حتما باید کیفیت و ضخامت آن را در نظر داشته باشید. البته استفاده از کارتن در همه موارد مفید نیست.

کیسه پلاستیکی

کیسه های پلاستیکی از دیگر گزینه ها برای بسته بندی قطعات خودرو هستند. کیسه پلاستیکی زیپ دار یکی از انواع آن است که گزینه ای مناسب محسوب می شود.

انواع دیگری از بسته بندی نیز وجود دارد. به عنوان مثال گاهی از بسته های نخی استفاده می شود. اما دو نمونه ذکر شده بیشتر از همه استفاده می شوند.

 

نکات مثبت بسته بندی لوازم یدکی خودرو

همانطور که گفته شد، نوع بسته بندی کالا تاثیر چشم گیری روی میزان فروش شما خواهد داشت. در نتیجه حتی اگر شما با کیفیت ترین قطعات و لوازم یدکی خودرو را نیز داشته باشید، ولی از بسته بندی نامناسب استفاده کنید، نباید به فروش فوق العاده آن دل ببندید.

در ادامه مهم ترین مزایای بسته بندی لوازم یدکی خودرو به شکل استاندارد را بررسی خواهیم کرد.

حمل و نقل امن و آسان

مهم ترین مزیت بسته بندی استاندارد، امکان حمل و نقل امن و آسان است. همانطور که اشاره شد بعضی قطعات بسیار حساس هستند و با کوچک ترین ضربه دچار آسیب می شوند.

اما با استفاده از بسته بندی محکم و مناسب خطر وقوع این اتفاق به طور چشم گیری کاهش می‎یابد. همچنین بسته بندی استاندارد و اصولی باعث می شود به درستی درون وسیله نقلیه مورد نظر جای بگیرند.

افزایش میزان فروش محصول

تکنیک های علم روانشناسی و علم فروش ثابت کرده اند که بسته بندی کالا اولین چیزی است که خریدار آن را می بیند. بنابراین بسته بندی تصمیم مشتری برای خرید را تحت تاثیر قرار می دهد.

پس بسته بندی خوب و زیبا موجب ترغیب مشتری به خرید کالا خواهد شد. هر چند کیفیت در نهایت تعیین کننده است.

جلب اعتماد مشتری

به دست آوردن اعتماد مشتریان، امری بسیار مهم در کسب و کار است. پس باید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهید. یکی از بهترین کارها برای رسیدن به این هدف، داشتن بسته بندی مناسب است.

گاهی یک کالا، هر چند با کیفیت، به دلیل قرار گرفتن در بسته بندی نامناسب آسیب می بیند یا مشتریان به کیفیت آن اعتماد نمی کنند؛ بنابراین بازار خود را به راحتی از دست می دهد. پس حتما باید این موضوع را مد نظر داشته باشید.

آسیب نرسیدن به قطعات و سالم ماندن آن ها

بعضی لوازم خودرو ممکن است بسیار حساس باشند و در معرض آسیب قرار گیرند. برای مثال، بعضی قطعات نسبت به تابش نور خورشید حساس هستند یا تغییرات دمایی آن ها را از کار می اندازند.

برف و باران نیز در بسیاری موارد موجب بروز آسیب در قطعات می شوند. پس گاهی استفاده از کارتن برای بسته بندی را توصیه نمی کنیم.

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

چه زمانی از روکش دندان استفاده می شود

گاهی اوقات که یکی از دندان‌ها، پوسیدگی زیادی داشته باشد و امکان ترمیم کامل، با پر کردن دندان میسر نباشد، از روکش به عنوان لایه‌ای محافظ استفاده می‌شود.

همچنین زمانی که ریشه دندان‌ها دچار آسیب شده و درمان ریشه صورت می‌گیرد، اغلب نیاز به روکش دندان خواهد بود. استفاده از روکش برای دندانی که مشکل عصب داشته و درمان شده، به طول عمر آن کمک خواهد کرد.

شکستگی دندان از دیگر مواردی است که شما را به سمت استفاده از تاج دندان خواهد برد. زمانی که یکی از دندان‌ها شکسته شود، این دندان ضعیف و آسیب پذیر می‌شود. همچنین امکان پوسیدگی در آن به شدت افزایش می‌یابد و می‌تواند در نهایت به آسیب ریشه‌ها هم منجر شود.

بنابراین زمانی که یکی از دندان‌های شما دچار شکستگی شد، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در اکثر این موارد، دندانپزشک از روکش دندان برای درمان و ترمیم دندان شکسته شده استفاده خواهد کرد. این روش راه حلی به صرفه و دائمی است.

جنبه دیگر استفاده از روکش‌ها، زیبایی آن است. زمانی که دندانی آسیب زیادی دیده و امکان پر کردن آن وجود نداشته باشد، این روش، ظاهری زیبا و طبیعی را برای دندان شما به همراه خواهد داشت.

 

مزایای روکش دندان

ظاهر زیبا؛ با روکش یا تاج دندان، شکل و رنگ طبیعی یک دندان را خواهید داشت. در میان جنس های مختلف، پرسلن ظاهر طبیعی تری دارد و نسبت به کامپوزیت مقاوم تر هم است.

محافظت از دندان؛ این روش بهترین درمان برای دندان های با پوسیدگی زیاد یا شکسته شده است.

طول عمر بالا؛ روکش ها نسبت به هر نوع درمان دیگری، مثل پر کردن، ایمپلنت و … طول عمر بیشتری دارند.

معایت این روش

مخرب بودن؛ آماده سازی دندان برای روکش شدن، می‌تواند بسیار مضر باشد. چرا که بسیاری از مواقع لازم است حتی قسمت‌های سالم دندان هم تراشیده شود. این امر ممکن است اجازه انجام این درمان را ندهد.

آسیب دیدن عصب ها؛ 1-15 درصد امکان آسیب ریشه و نیاز به درمان آن برای فرد وجود دارد. امکان این خطا به دلایل مختلفی اجتناب ناپذیر است.

دفعات مراجعه بیشتر؛ در این درمان، لازم است دو بار یا بیشتر برای درمان به مطب مراجعه کنید. همچنین فرآیند درمان معمولا طولانی تر از سایر درمان ها است.

مراحل انجام روکش دندان

برای انجام مراحل درمان به روش روکش کردن دندان، حداقل دو بار نیاز به مراجعه به دندانپزشک خواهید داشت.

در مراجعه اول و در قدم نخست، بررسی وضعیت دندان صورت می‌گیرد. پس از بررسی های لازم، آماده سازی دندان مورد نظر برای روکش کردن انجام می‌شود.

لازم به توضیح است که دندان برای روکش شدن، باید به گونه‌ای تراشیده شود که سطح دندان و اطراف آن، به قدر کافی، فضا برای قرارگیری روکش داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است بالاتر یا پایین تر از دندان‌های اطراف قرار گیرد. این امر باعث می‌شود دندان‌ها به خوبی روی هم قرار نگیرند و در خودن غذا دچار مشکل شوید.

 

در قدم بعد، تصویربرداری و قالب گیری از دندان انجام می‌شود تا با توجه به آن روکش دندان مناسب ساخته شود.

در این مرحله، پس از اتمام کار، یک تاج موقت برای دندان شما آماده می‌شود تا از دندان در برابر آسیب احتمالی تا مراجعه دوم، محافظت کند.

پس از تکمیل فرآیند ساخت روکش دندان در آزمایشگاه، در دومین مراجعه تاج موقت برداشته شده و تاج یا روکش اصلی، به صورت دائمی در جای خود نصب و ثابت می‌شود.

مراقبت از دندان روکش شده

در روزهای ابتدایی پس از انجام عمل و روکش کردن دندان باید برخی موارد را رعایت کنید؛

  • در چند ساعت اول و تا زمانی که بی حسی موضعی از بین نرفته است، از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید.
  • با دندانتان به اجسام سخت فشار نیاورید.
  • از خوردن غذای چسبنده خودداری کنید.
  • نخ دندان بکشید.
  • دندان‌های خود را با دقت بیشتری مسواک بزنید.
  • در طول هفته دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • اگر بعد از عمل احساس ناراحتی، حساسیت و یا درد شدید داشتید، کمی از داروهای مسکن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تا مدتی پس از اینکه روکش دندان را نصب کنید، ممکن است عصب‌های این دندان نسبت به سرما و گرما حساس باشد.

همچنین امکان دارد در لثه ها نیز احساس درد ایجاد شود؛ در این حالت در مسواک زدن بیشتر دقت کنید تا به مرور درد آن کاهش یابد. این موارد پس از نصب تاج طبیعی است و پس از چند روز، این حالت برطرف خواهد شد.

پس از روز‌های ابتدایی بعد از عمل، مراقبت از دندان روکش شده نیاز به کار اضافه‌ای نخواهد داشت. تنها کافیست مانند سایر دندان‌ها، مراقبت‌های روزانه مثل استفاده صحیح از نخ دندان، مسواک زدن و شستشوی دهان با دهان‌شویه یا آب نمک را به صورت منظم انجام دهید.

 

همچنین مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک و معاینه دندان روکش شده، طبق روال عادی و مانند سایر دندان‌ها، دو بار در سال توصیه می‌شود.

البته، مثل هر دندان دیگری، اگر در این دندان‌ها هم احساس درد داشته باشید، باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. این امر موجب می‌شود بتوانید از پوسیدگی و آسیب احتمالی به عصب دندان جلوگیری کنید.

چه مواقعی نباید از تاج دندان استفاده کرد

ممکن است در مواقعی، استفاده از روکش دندان، تصمیم معقولی نباید. این موارد عبارتند از:

دسترسی نا مناسب به دندان؛ از آنجا که روکش کردن دندان، درمانی ظریف است، دسترسی نامناسب به دندان می‌تواند فرآیند این درمان را مشکل ساز کند.

تاثیر این درمان بر روی دندان؛ مهم است که این امر در نظر گرفته شود. ممکن است این درمان باعث شود عصب دندان بمیرد.

پشتیبانی ضعیف پریودنتال؛ تراکم استخوان اهمیت زیادی دارد و ممکن است باعث شود این درمان به خوبی روی دندانتان پاسخ ندهد.

عدم وجود دندان پشتیبان؛ اگر در مقابل یک دندان آسیب دیده دندان دیگری نباشد که آن را پشتیبانی کند، این دندان نمی‌تواند کار مفیدی در دهان انجام دهد. بنابراین در چنین مواقعی بهتر است از این روش استفاده نشود.

 

جمع بندی

روکش دندان درمانی قدرتمند است و در صورت مراقبت صحیح از آن، طول عمر بالایی خواهد داشت. به طوری که عمر این روکش‌ها معمولا بیشتر از 10 سال است و درمانی بلند مدت محسوب می‌شود.

 

منبع: شرکت نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

تاریخچه مواد ترمیمی دندان

در طول تاریخ از مواد مختلفی برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شد. در این بخش و پیش از معرفی انواع کامپوزیت‌ها، بهتر است مروری کوتاه بر مواد ترمیمی دندان که در گذشته به کار می‌رفته، داشته باشیم:

سیمان سیلیکات

این ماده در انگلستان و در سال 1878 توسط فلچر ساخته شد. از این ماده شفاف به مدت 60 سال در بسیاری از فرآیند‌های ترمیمی دندان‌های تخریب شده استفاده می‌شد.

چینی پخته شده

در سال 1908 از چینی پخته شده به عنوان نوعی ترمیم غیر مستقیم دندان استفاده می‌شد.

رزین آکریلی

این ماده ترمیمی در آلمان و در دهه 30 میلادی ساخته شد که در دمای محیط سخت می‌شد. البته استفاده از این ماده مشکلاتی، از جمله عدم مقاومت در برابر سایش هم داشت.

کامپوزیت

در ادامه پیشرفت رزین آکریلی در مصارف دندانپزشکی، در سال 1962 ماده ترمیمی جدیدی که با ذرات سیلیکا تولید شده بود، با نام کامپوزیت وارد بازار شد. کامپوزیت در حال حاضر یکی از رایج‌ترین مواد ترمیمی دندان به شمار می‌آید.

 

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌­ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. اما رایج­ترین انوع کامپوزیت عبارتند از: ونیر، ماکروفیل، میکروفیل، هیبرید، میکرو هیبرید، نانو هیبرید و نانو کامپوزیت. این ماده‌ها که در ترمیم دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در 4 دسته اند:

  • ونیر
  • ماکروفیل
  • میکروفیل
  • هیبریدی (میکرو هیبریدی، نانو هیبریدی)
  • نانو کامپوزیت

کامپوزیت های ونیر

یکی از انواع کامپوزیت دندان، ونیر است که به دلیل کاربرد­های زیادی که در زیبایی و ترمیم دندان­‌ها، به ویژه دندان­‌های جلویی دارد، در سال­‌های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. با توجه به اینکه با کامپوزیت ونیر در کوتاه­‌ترین زمان ممکن می­‌توان شکل دلخواه را به دندان­‌ها داد، به آن ارتودنسی فوری نیز گفته می‌­شود.

کامپوزیت‌های ماکروفیل (درشت‌دانه)

این ماکروفیل ها از ذرات 10 میکرومتری تا 50 میکرومتری تشکیل‌شده‌اند. کامپوزیت درشت‌دانه از نخستین‌ها بودند که در ترمیم استفاده شدند.

این درشتی زیبایی را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌داد اما از مقاومت بالایی برخوردار بود.

امروزه دیگر این نوع کامپوزیت در علم دندان‌پزشکی کاربرد ندارد.

کامپوزیت‌های میکروفیل (ریزدانه)

این کامپوزیت‌ها تکمیل یافته ماکروفیل ها هستند که در دهه 70 میلادی برای اولین بار ساخته‌شده‌اند. این نوع به خاطر ترکیب ذرات کوچک‌تر از 100 نانومتر و رزین‌های پرکننده و مواد پلیمری از استحکام و مقاوت کمتری هنگام جویدن و شکل‌پذیری بالاتری برخوردارند.

به همین دلیل کامپوزیت‌های میکروفیل یکی از بهترین انواع کامپوزیت دندان برای ترمیم و زیباسازی دندان‌های جلویی است.

کامپوزیت‌های هیبریدی

این نوع از کامپوزیت‌ها بین کامپوزیت‌های ماکروفیل و میکروفیل قرار می‌گیرد. یعنی استحکام و مقاومت ماکروفیل ها و شکل‌پذیری و زیبایی میکروفیل ها را همزمان دارد.

این کامپوزیت‌ها در برابر سایش بسیار مقاوم‌اند و در دندان‌های پیشین استفاده می‌شوند.

اصلی‌ترین مشکل این نوع از کامپوزیت‌ها از دست دادن زیبایی، درخشش و رنگشان در مرور زمان است که اگر مراقبت‌های اصولی صورت گیرد این مشکل حل می‌شود.

نوعی از کامپوزیت‌های هیبریدی هستند که با ذرات نانو ترکیب‌شده‌اند و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند به‌عنوان مثال:

  • کم بودن هزینه درمان
  • کوتاه بودن زمان درمان: ترمیم دندان‌ها توسط کامپوزیت‌های نانو هیبریدی تنها در یک جلسه صورت می‌گیرد.
  • عدم تراش زیاد دندان: به خاطر چسبندگی بالای این ترکیب برای قرار گرفتن روی دندان لازم نیست زیاد دندان را تراش بدهند و این امر به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.
  • طبیعی بودن ترمیم‌ها: این نانو کامپوزیت‌ها از نظر رنگ مانند دندان‌های شماست و بسیار طبیعی دیده می‌شود و اگر مراقبت‌های روزانه و بهداشت دهان دندان به‌خوبی رعایت شود بهترین گزینه‌اند

نانو کامپوزیت ها

آخرین نسل از انواع کامپوزیت دندان، نانو کامپوزیت است. این نوع از ترکیب ذرات کوچکی است که در کنار هم قرارگرفته‌اند و ذرات بزرگی را تشکیل داده‌اند.

به همین خاطر زیبایی، مقاومت، شکل‌پذیری و از دست ندادن زیبایی در مدت‌زمان طولانی را دارند.

نانو کامپوزیت‌ها ویژگی‌های دیگری هم دارند از جمله:

  • راحتی در فرایند درمان و جای گذاری روی دندان‌ها
  • قابلیت انتخاب رنگ
  • روان و تا حدودی مایع بودن مواد نانو کامپوزیت: باعث می‌شود در تمام حفره‌های دندان این ماده قرار بگیرد.

 

مزایا کامپوزیت دندان

این روش رایج‌ترین روش درمان و ترمیم دندان‌ها است که ویژگی‌هایی دارد مانند:

  • تمام دندان کشیده یا تراشیده نمی‌شود و فقط بخش موردنیاز کمی تراشیده می‌شود
  • قیمت مناسب‌تری نسبت به لمینت دندان دارد.
  • کار کامپوزیت دندان‌ها در یک الی دو جلسه انجام می‌شود.
  • در صورت شکستن کامپوزیت یا مشکلاتی مانند این قابل ترمیم است.

معایب و مشکلات کامپوزیت

  • چون کامپوزیت مانند یک لایه دندان را پوشانده است، اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود شرایط برای پوسیدگی دندان به راحتی فراهم می‌شود.
  • در صورت استفاده از انواع کامپوزیت دندان، نیاز به مراقبت و مراجعه بیشتر به دندانپزشک دارید.
  • اگر دندان‌ها برای نصب و قرارگیری کامپوزیت‌ها بیشتر از حد تراشیده شوند باعث آسیب مینای دندان می‌شود.
  • اگر از مواد خوبی در ترکیب کامپوزیت استفاده نشود باعث تورم و مشکلات لثه می‌شود.

چه کسانی می توانند از کامپوزیت استفاده کنند

همه افراد، در هر سنی می‌توانند از این درمان استفاده کنند. اما باید از نظر ساختار لثه (قرار گرفتن دندان‌ها روی هم) مشکلی نداشته باشند که البته این مشکل با ارتودونسی قابل حل است. بنابراین در صورت سلامت دهان و دندان و لثه‌ها می‌توان از انواع کامپوزیت دندان استفاده کرد.

این درمان برای افرادی که دندان‌های پوسیده، شکسته و بد رنگ دارند بهترین گزینه است.

 

جمع بندی

داشتن لبخند زیبا و سالم حق هر انسانی است، اما گاهی با اتفاقات ناخوشایندی این لبخند زیبا از بین می‌رود. با پیشرفت درمان در این سال‌ها می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. یکی از راه‌های داشتن لبخندی زیبا و سالم کامپوزیت است. این درمان تاریخچه‌ای طولانی دارد و امروزه به بهترین حالت خودش رسیده است.

 

شرکت : نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

اگر شما محصولاتی دارید و آن ها نیاز به بسته بندی دارند و به دنبال سفارش کارتن بسته بندی برای آن ها هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب شکل ظاهری مناسب برای بسته بندی

اولین نکته ای که در هنگام سفارش تولید و یا خرید جعبه بسته بندی باید به آن توجه شود، طراحی آن جعبه است. شکلی که برای جعبه بسته بندی انتخاب می کنید، تاثیر بسیار زیادی در جذابیت آن برای مشتریان و فروش بیشتر محصول دارد.

در ابتدا باید محصول مورد نظر به خوبی بررسی شود و سپس متناسب با آن محصول، طرح مناسب برای شبیه سازی و تولید انتخاب گردد. مواردی که در این مرحله از سفارش کارتن بسته بندی اهمیت ویژه ای دارند و باید به آن ها توجه شود عبارتند از:

  • ابعاد جعبه ها به گونه ای باشد که هر شخصی بتواند به راحتی از آن استفاده کند. برای مثال: ابعاد جعبه کاملا متناسب با ابعاد خود محصول باشد و از جعبه های خیلی بزرگ برای محصولات کوچک و برعکس از جعبه های خیلی کوچک برای محصولات بزرگ استفاده نشود.
  • نوشته های روی جعبه باید از رنگ و فونت خوانا و مناسبی برخوردار باشند. همچنین باید در سایز مناسبی چاپ شوند. در این بخش می توانید عبارت های مهم را با سایز بزرگ تر و رنگ هایی که جلب توجه می کنند چاپ کنید.
  • اشکال روی جعبه به گونه ای باشند که نمایانگر محصول درون جعبه باشند و شخص بتواند به درستی تشخیص دهد که درون بسته بندی چه محصولی قرا گرفته است.
  • جعبه هایی که برای بسته بندی محصول سفارش داده می شوند نباید آسیبی به محیط زیست برسانند. بنابراین بهتر است در هنگام سفارش و ساخت این جعبه ها از موادی که قابلیت بازیافتی دارند، استفاده شود.
  • طراحی گرافیکی که شامل: لوگوی برند، جنس، رنگ و … است باید به گونه ای باشد که تناسب کامل با محصول را داشته باشد.
  • کارتن بسته بندی محصول باید به گونه ای باشد که باعث افزایش بیش از اندازه قیمت محصول نشود. چرا که مشتریان در هنگام خرید یک محصول علاوه بر زیبایی و جذابیت کارتن بسته بندی به قیمت محصول هم توجه ویژه ای خواهند داشت.

جنس کارتن بسته بندی

جعبه های بسته بندی از کارتن و مقوا های متنوعی ساخته شده اند که هر کدام کاربرد مخصوصی دارند. به طور کلی جعبه ها به سه دسته مقوایی ، لمینت کارتن و هاردباکس یا جعبه سخت تقسیم می شوند. مقواهایی که برای چاپ جعبه به کار برده می شود عبارتند از: مقوای پشت طوسی ، مقوای پشت سفید ، کرافت ، گلاسه ، ایندربرد و فانتزی که برای هر کارتن بسته بندی ، متناسب با نیاز از یک نوع مقوای خاص استفاده می شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که ممکن است استفاده از برخی مقواها برای بسته بندی با محدودیت همراه باشد.

به عنوان مثال استفاده از مقوا های پشت طوسی به دلیل استفاده از مواد بازیافتی ، برای بسته بندی مواد خوراکی ممنوع است. بهتر است برای سفارش کارتن بسته بندی مواد غذایی از جعبه هایی با مقوای پشت سفید یا ایندربرد استفاده شود. چراکه مجوز و استاندارد های لازم برای بسته بندی مواد غذایی را دارند و کیفیت این مقوا ها نسبت به موارد دیگر بهتر است.
چسب مناسب جعبه بسته بندی

چسبی که برای بسته بندی جعبه ها مورد استفاده قرار می گیرد، چسب گرم نام دارد که به دلیل استحکام درونی برای اتصال لایه های کارتنی ، مقوا ، کرافت ، سطوح سلولزی و … مناسب است. ویژگی های چسب گرم (چسب جعبه بسته بندی) عبارتند از:

  • چسب گرم در صورتی که به دور از نور آفتاب و در دمای بین 10 تا 40 درجه سانتی گراد نگهداری شود، حدود دو سال نیز عمر می کند.
  • در برابر تغییرات و شرایط آب و هوایی مقاوم هستند.
  • این چسب ها با توجه به ساختار شیمیایی که دارند در برابر حرارت پایدار هستند.

 

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

کارتن لوازم یدکی خودروسازی به نام تویوتا

شرکت خودروسازی تویوتا شرکتی ژاپنی بوده که یکی از غول های صنعت خودرو در بازار های جهانی است. این شرکت با وجود کم استهلاک بودن خودرو های تولیدی خود همواره به تولید لوازم یدکی در دنیای خودروسازی می پردازد. تویوتا با توجه به کیفیت قطعاتی که به بازار روانه می کند ، طبیعتا قیمت بیشتری را از خریدار برای لوازم یدکی خود طلب می کند به همین خاطر بازار محصولات تقلبی تویوتا هم در این زمینه سکه بوده و متقلبان می توانند درآمد خوبی از تولید قطعات این خودروساز برجسته داشته باشند این جاست که توجه به کارتنی که لوازم یدکی این شرکت در آن قرار می گیرد نقش بسیار پررنگی دارد چرا که با دقت در کارتن نمونه اصلی و تقلبی می توانید به تفاوت میان آن دو پی برده و قطعه اصلی را با وجود هزینه بیشتر خریداری کرد.

کارتن لوازم یدکی خودروساز تویوتا برای قطعات کوچک معمولا به رنگ قرمز بوده ، آرم مخصوص شرکت و بارکد خودروسازی تویوتا در چند جای آن به خوبی نمایان است. نسخه های تقلبی موجود در بازار ممکن است کیفیت رنگ کارتن آن ها به خوبی نسخه اصلی آن نباشد ، به همین خاطر به راحتی می توان آن ها را از هم تشخیص داد.

کارتن لوازم یدکی خودروساز فولکس واگن

فولکس واگن بزرگترین شرکت خودروسازی در جهان است که در کشور آلمان پایه گذاری و در تولید انواع اتومبیل و لوازم یدکی مربوط به آن فعالیت می کند این شرکت خودروسازی هم مانند تویوتا در تولید خودرو های کم استهلاک مدرن و کاربردی که به انواع تجهیزات امروزی مجهز باشند سر رشته دارد.

شرکت خودروسازی فولکس واگن که مالک برند های آئودی ، پورشه ، بنتلی ، لامبورگینی و… است، به فکر استهلاک خودرو های خود بوده به همین خاطر به تولید قطعات و لوازم یدکی آن ها می پردازد. اما قیمت بالای خودرو ها و همچنین قطعات آن ها بازار را برای سازندگان قطعات تقلبی حسابی سکه کرده است به همین خاطر در این مورد یکی از نکته هایی که می توانید در هنگام خرید محصول به آن دقت کنید کارتن لوازم یدکی این غول خودروساز قدرتمند است.

روی کارتن محصولات این شرکت آرم مخصوص شرکت فولکس واگن و همچنین بارکد مخصوصی و علامت برند های این خودروساز نمایان است، کارتن لوازم یدکی شرکت فوکس واگن را براساس وزن قطعه ای که درون آن قرار می گیرد می سازند برای مثال قطعات کوچک را در جعبه هایی که از نظر ظاهری بسیار زیباتر و دارای طراحی خاص این شرکت هستند ساخته و بزرگتر ها را در کارتن که به آن ها آسیبی وارد نشود می گذارند.

کارتن لوازم یدکی نیسان

سومین خودروسازی که قصد معرفی و نشان دادن کارتن قطعات آن را داریم خودروساز نیسان است، این شرکت اتومبیل سازی که یکی از بزرگ ترین و قدرت مندترین خودروسازان جهان محسوب می شود در کشور ژاپن ساخته شده است و در تولید خودرو های لوکس یکی از پیشگامان این صنعت است. نیسان برند اینفینیتی را در آمریکای شمالی احداث کرده به تولید لوازم یدکی و قطعات خودرو های خود نیز می پردازد ، کارتن لوازم یدکی نیسان متناسب با وزن و حساسیت قطعه ای که حمل می کند ساخته می شود و به بازار های جهانی وارد می گردد.

کارتن لوازم یدکی نیسان هم مانند تمام شرکت های دیگر در اندازه های مختلف با نشان دادن آرم این شرکت و همینطور توضیحات مربوطه همراه بوده و همچنین دارای بارکد است که می توان از طریق آن به تقلبی بودن یا اصل بودن لوازم یدکی پی برد.

کارتن لوازم یدکی رنو

رنو یک شرکت خودروسازی فرانسوی است که در زمینه تولید و طراحی انواع خودرو های لوکس در جهان به رقابت با دیگر برند ها می پردازد ، این خودروساز فرانسوی به تولید قطعات کپی محصول در بازار توجه زیادی دارد به همین دلیل تمهیداتی را برای جلوگیری از تولید و عرضه محصولات تقلبی در بازار اندیشیده است.

برای نمونه روی کارتن های تولید شده برای قطعات لوازم یدکی استانداردها و الگو هایی را چاپ کرده که نوع تقلبی آن نتواند این کار را انجام دهد دوکلمه گروه رنو و genuine part بر روی بسته بندی با الگو های خاصی که فقط این شرکت قادر به طراحی آن هستند چاپ می شود، همچنین بسته بندی این لوازم یدکی فقط در دو رنگ سفید و قهوه ای روانه بازار فروش می شود.

به غیر از این دو مورد روی کارتن لوازم یدکی شرکت رنو یک برچسب اطمینانی قرار می گیرد که این شرکت اعلام کرده اگر روی بسته بندی محصول خریداری شده شما این مورد نباشد صد در صد تقلبی است. روی برچسب چاپ شده هم عبارت امنیتی وجود دارد که با حرکت در مقابل نور تغییر رنگ می دهد، در صورتی که این اتفاق نیفتد لوازم یدکی خریده شده قطعا تقلبی است. همینطور روی این برچسب ها معمولا کدی هم چاپ شده که این در تمام دنیا قابل رهگیری بوده و می تواند ضمانت خوبی برای جلوگیری از تولید قطعات تقلبی این شرکت در بازار رقابت جهانی خودرو باشد.

شرکت رنو در چندین سال گذشته برنامه ای هدفمند در مقابله با تولید تقلبی لوازم یدکی خود در جهان اجرا کرده است که تمام این کار ها را به وسیله کارتن خود اجرا کرده است. در واقع کارتن لوازم یدکی خودروساز رنو وسیله ای شده که با آن در عین مراقبت از محصول قطعات تقلبی و غیر تقلبی را از درون بازار جمع آوری کرده و هرسال طی مراسمی آن ها را معدوم می سازند.

 

منبع: شرکت کارتن لاین

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

روش های رنگرزی به روش تولید موکت و الیاف بکار رفته در آن وابسته است. به طوری که هر کدام از موکت ها به سبک متفاوتی تولید و رنگرزی می شود. همچنین مکان مورد استفاده از موکت ، در تعیین روش رنگرزی بسیار مهم است. به طور مثال موکت های انتخاب شده در مکان های شلوغ ، باید موکت های مقاوم در برابر سایش و رنگ پریدگی باشند. به طور کلی و از نظر فنی دو نوع رنگ دادن به موکت وجود دارد.

رنگرزی به روش Pre Dyein

این نوع رنگرزی به رنگرزی قبل از بافت معروف است. در این روش ، الیاف مورد استفاده در موکت قبل از بافت موکت ، رنگرزی می شوند. در واقع ، در بافت موکت از الیاف رنگرزی شده با توجه به طرح نهایی موکت استفاده می شود. در این روش ، دیگر نیازی به رنگ کردن موکت بعد از تولید نیست. این روش رنگرزی موکت ، باتوجه به نوع انتقال رنگ به الیاف می تواند به یکی از روش های زیر انجام شود:

 

  • Solution Dyeing

در این روش، رنگ به همه جای الیاف مانند قسمت مرکزی و مغز آن نفوذ می کند. به همین دلیل ، یکی از بهترین روش های رنگرزی است. به طوری که ساییدگی و لایه برداری الیاف ، باعث تغییر رنگ الیاف نمی شود. از این روش رنگرزی برای رنگ کردن الیاف مصنوعی مانند نایلون تریکستا و پلی اتیلن استفاده می شود. درروش SolutionDyeing رنگدانه ها با نوعی پلیمر مذاب مخلوط می شوند و بعد از اکسترود، الیاف تولید می شوند. در واقع ، الیاف های خام با پلیمرهای مذاب مخلوط شده وهمه قسمت های الیاف به خوبی و یکدست رنگ می شوند. یکنواختی کامل رنگ بر روی موکت ، مقاومت بالا نسبت به رنگ پریدگی ، مقاومت بالا در برابر UV ، افزایش مقاومت در برابر لکه و تمیز شدن راحت الیاف از جمله مزایای این روش رنگرزی می باشد.

  • Stock Dyeing

در این روش رنگرزی موکت ، از یک حمام رنگ استفاده می شود. به طوری که الیاف ، تحت دما و فشار کنترل شده در داخل این حمام قرار می گیرد و رنگ به داخل الیاف نفوذ می کند. از این روش رنگرزی بیشتر برای رنگ کردن الیاف های مثل برخی از نایلون ها ، پشمی و پلی استر استفاده می شود. از معایب این روش پایداری کم رنگ نسبت به رنگرزی با پلیمر مذاب است. در نتیجه زودتر دچار محو شدگی رنگ و سفید شدن رنگ می شوند.

  • Skein Dyeing

این روش رنگرزی موکت ، یک روش سنتی برای رنگرزی موکت است. در روش Skein Dyeing نخ ها داخل دیگ پر از رنگ قرار می گیرند تا رنگ به داخل نخ ها جذب شود. در واقع در این روش ، رنگ تمام سلول های فیبر را پر می کند. به طوری که با چشم غیر مسلح ، رنگ به صورت یکنواخت بر روی الیاف قرار می گیرد. در زمان های قدیم از این روش برای رنگ کردن نخ قالی ابریشم و نخ پشم استفاده می شد و امروزه برای رنگ کردن الیاف موکت استفاده می شود. از جمله معایب این روش رنگرزی ، افزایش لکه پذیری سریع موکت است که به دلیل خالی بودن برخی از سلول های فیبر از رنگ می باشد. راحتی و در دسترس بودن از مزایای این روش است.

  • Space Dyeing

در این روش رنگرزی موکت ، رنگ ها به صورت موضعی و غیر یکنواخت روی الیاف موکت قرار می گیرند. روش Space Dyeing ، در تولید موکت هایی که از لحاظ رنگی دارای الگوی یکنواختی نیستند ، استفاد می شود. برای رنگ کردن موکت های از جنس مولتی پلی رنگ از این شیوه استفاده می شود. الیاف رنگرزی شده با این روش رنگرزی ، دارای حداقل ۳ تم رنگی متفاوت می باشد.

رنگرزی به شیوه Post Dyeing

در این روش ابتدا کار بافت موکت به پایان می رسد ، سپس موکت رنگرزی می شود. الیاف بکار رفته برای بافت موکت در این روش ، خام و بدون رنگ می باشد. رنگرزی موکت ها به شیوه Post Dyeing ، به شیوه های زیر انجام می گیرد.

 

  • Piece Dyeing

این روش در صنعت رنگرزی به نام توپ رنگرزی معروف است. در این روش رنگرزی موکت ، عملیات رنگ کردن موکت بعد از بافت و نصب لایه اولیه پشتیبان صورت می گیرد. از روش توپ رنگرزی ، به طور معمول در رنگرزی الیاف پلی استر و نایلون استفاده می شود. از معایب این روش این است که کنترل زیادی بر روی رنگرزی وجود ندارد و یک اشتباه کوچک نتیجه کار را مخدوش می کند. از مزایای بزرگ این روش ، سرعت بالای فرایند رنگرزی است و به همین علت ظرفداران زیادی دارد.

  • Printing

از رایج ترین روش های رنگرزی موکت ، روش Printing است که قابلیت اجرایی شدن هر طرح و رنگ بر روی موکت را فراهم می کند. در این روش رنگرزی ، از دستگاه پرینت برای رنگ آمیزی استفاده می شود. به این صورت که بعد از بافت موکت ، هر طرح و رنگی بر روی موکت قابل اجرا است. از جمله معایب این روش این است که رنگ پذیری به طور کامل بر روی موکت انجام نمی گیرد و در بیشتر مواقع قسمت زیره و پایین الیاف رنگ نمی شوند. آسان بودن ، داشتن سرعت بالای رنگرزی وداشتن تنوع بالا در طرح و رنگ از مزایای بزرگ این روش است.

 

منبع: شرکت زت کارپت

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

انواع روش های لمینت دندان

لمینت از جمله روش های زیبایی دندان است که دندان هایی سفید و براق برایتان به ارمغان می‌آورد. لمینت به دو روش سرامیکی و لمینت کامپوزیتی انجام می‌شود. در ادامه پس از معرفی روش‌های انجام لمینت به بررسی معایب لمینت دندان خواهیم پرداخت.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی پوسته بسیار نازکی است که با توجه به دندان هر فرد طراحی می‌شود و از موادی هم رنگ دندان‌ها در ساخت آن استفاده می‌شود. این لایه بر روی سطح جلویی دندان نصب می‌گردد تا رنگ و شکل و اندازه دندان را یکسان کرده و ظاهری زیبا برای دندان ها به وجود بیاورد. برخلاف تصور اغلب افراد همیشه نیازی به تراشیدن زیاد مینای دندان وجود ندارد و تنها در صورت نیاز برای کامل و صحیح قرار گرفتن قالب بر روی دندان تراش لازم انجام می‌شود. در این روش برای دندان و قالب سرامیکی از یک لایه رزین حساس به نور بهره می‌برند. این کار برای این است که بتوانند پس از چسباندن لایه سرامیکی به وسیله اشعه نصب را کامل و قالب را بر روی دندان محکم کنند.

لمینت کامپوزیتی

در روش لمینت دندان با کامپوزیت قالب گیری انجام نمی‌شود و مواد کامپوزیت به وسیله امواج نوری بر روی دندان چسبیده می‌شود. در ادامه و در صورت نیاز ترمیم به راحتی انجام می‌گردد. یکی از معایب لمینت دندان با روش کامپوزیتی طول عمر کمتر آن نسبت به روش سرامیکی است. به طوری که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان احتمال تغییر جزئی رنگ کامپوزیت وجود دارد.

برای انجام تعویض ابتدا کامپوزیت از روی دندان برداشته می‌شود. سپس وضعیت دهان و دندان مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد و مجددا فرآیند قرارگیری مواد کامپوزیت بر روی دندان انجام می‌شود.

معایب لمینت دندان

شکننده بودن

یکی از معایب لمینت دندان شکننده بودن آن است. در صورتی که لمینت دقیق و صحیح بر روی دندان نصب شده باشد و بهداشت دهان و دندان رعایت شده باشد دندان لمینت شده می‌تواند همانند یک دندان طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. اما به جهت عدم رعایت مواردی مانند دندان قروچه، جویدن ناخن، استفاده از دندان برای شکستن آجیل، باز کردن شیشه های نوشیدنی و غیره ممکن است لمینت آسیب ببیند.

پوسیدگی دندان

لمینت دندان به تنهایی باعث پوسیدگی و التهاب لثه نمی‌شود. اما مواردی همانند عدم تطابق لمینت بر روی دندان، تراش بیش از حد دندان، فاصله بین لمینت و یا شکستگی ایجاد شده بر روی لمینت و غیره می‌توانند بستری برای پوسیدگی ایجاد کنند.

حساسیت به سرما و گرما

همانند بسیاری از روش‌های ترمیم دندان، در ابتدا ممکن است نسبت به سرما و گرما حساسیت ایجاد شود. به صورت طبیعی این حساسیت به مرور زمان باید برطرف شود. در صورتی که حساسیت ها زیاد و یا طولانی شدند، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

تغییر رنگ

ممکن است پس از گذشت زمان طولانی و استفاده از مواد رنگی که در مواد غذایی وجود دارد، نوشیدنی ها و همینطور استفاده از سیگار و قلیان، لبه دندان های لمینت شده توسط کامپوزیت تغییر رنگ دهند. البته این تغییر رنگ به جنس نمونه استفاده شده و مرغوبیت آن بستگی دارد. لازم به ذکر است که تغییر رنگ در روش کامپوزیت بیشتر از روش سرامیکی وجود دارد. در صورت تغییر رنگ می‌بایست برای ترمیم به پزشک خود مراجعه کنید.

تعویض لمینیت کامل هر دندان در صورت شکستن

در صورت ایجاد شکستگی و یا پریدگی در لمینیت سرامیکی باید کل لمینت آن دندان عوض شود.

طول عمر

عمر متوسط طبیعی لمینت تا ۱۰ سال است. البته ممکن است در صورت رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و همه امور بهداشتی بتوانید چند سالی بیشتر از آن استفاده کنید، اما پس از آن نیاز به تعویض خواهید داشت.

گران بودن

لمینیت دندان نیز همانند دیگر روش های درمان زیبایی هزینه نسبتا بالایی دارد و روش درمانی نسبتا گرانی محسوب می‌شود.

عدم امکان برداشتن لمینت دندان

از آنجایی که در لمینت دندان مقداری از مینای دندان تراش داده می‌شود، همواره شما به یک روکش نیاز دارید. بنابراین باید در ابتدا و قبل از انتخاب این روش درمان زیبایی تصمیم خود را بگیرید. چرا که امکان برگشت وجود ندارد. شما می‌توانید روش های جایگزین مختلف را برای روکش دندان خود انتخاب کنید، اما هرگز نمی‌‌توانید دندانی بدون روکش داشته باشید. این یکی از بزرگترین معایب لمینت دندان به شمار می‌آید.

انجام کار در دو جلسه

شاید بتوان یکی دیگر از معایب لمینت دندان را انجام کار در دو جلسه بیان کرد. در جلسه اول معاینات لازم برای دندان انجام و قالب گیری صورت می‌گیرد. سپس ساخت لمینت در آزمایشگاه حدود یک هفته به طول می‌انجامد و در جلسه دوم قالب آماده بر روی دندان نصب می‌شود.

مراقبت های لازم بعد از انجام لمینت دندان

همانند تمام روش‌های درمانی رعایت کامل بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین و ضروری ترین راه های پیشگیری از عفونت است. لذا موارد زیر لازم و ضروری است:

مراجعه به پزشک

پیشنهاد می‌شود بعد از انجام لمینت، حدود یک هفته تا ۱۰ روز بعد مجددا به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا نحوه عملکرد لمینت چک شود تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.

محافظ دندان هنگام خواب

این روش درمان برای افرادی که دارای دندان‌قروچه هستند مناسب نیست. در صورتی که لمینت را برای درمان دندان خود انتخاب کردید و دچار دندان قروچه شبانه هستید، می‌توانید از پزشک خود یک محافظ بخواهید. محافظ دندان در هنگام خواب باعث جلوگیری از آسیب به لمینت می‌شود.

عدم استفاده از مواد غذایی سفت و محکم

رعایت نحوه استفاده از دندان در خوردن غذا ها همواره امری مهم بوده است. در این روش درمانی نیز باید به خاطر داشته باشیم که از غذاهای سفت و اشیا خوراکی که باعث فشار بیش از حد بر روی لمینت دندان می‌شود اجتناب شود. چرا که تکرار این کار به دفعات زیاد ممکن است منجر به ترک خوردن روکش گردد.

نخوردن غذاهای چسبناک

بهتر است از خوردن غذاهای چسبناک همانند باقلوا و سوهان خودداری کنید و یا پس از خوردن حتماً دهان و دندان خود را مسواک کشیده و استفاده صحیح از نخ دندان را فراموش نکنید.

طول عمر

همواره افراد مهم ترین نقش را در افزایش طول عمر درمان انجام شده به عهده دارند. لذا با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان می‌توان به طول عمر این روش درمانی کمک کرد.

استفاده از مسواک

همانطور که می‌دانید روزانه باید حداقل ۲ بار دندان‌های لمینت شده خود را باید مسواک بزنید. به خاطر داشته باشید برای مسواک زدن نباید عجله کنید. آرام و مداوم همه قسمت های دندان خود را مسواک بزنید. سعی کنید چیزی از مواد غذایی بعد روی دندان‌ها، قسمت‌های پشتی و بین دندان ها باقی نماند. همانطور که اشاره شد یکی از معایب لمینت دندان شکننده بودن آن است. بنابراین باید در مسواک زدن دقت داشت تا فشار زیادی به دندان وارد نشود.

استفاده از خمیر دندان مناسب

برای انتخاب خمیردندان مناسب می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

استفاده از فلوراید

مایع فلوراید ممکن است بر دندان‌های لمینت شده اثر منفی داشته باشد. لذا برای انتخاب دهانشویه مناسب می‌توانید از پزشک متخصص خود کمک بگیرید.

استفاده از نخ دندان

با استفاده صحیح از نخ دندان می‌توانید به حفظ طول عمر لمینت دندان خود کمک کنید.

 

 

منبع: شرکت نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

ویژگی های موکت هتلی

از آن جایی که مهم ترین هدف هتل ها ارائه خدمات عالی و جذب رضایت مشتریان است، توجه به تمام جزئیات بسیار حائز اهمیت است. کفپوش هتل در صورتی که مرغوب نباشد می تواند نارضایتی مسافران را به همراه داشته باشد. برخی از ویژگی های مهم موکت هتلی که باید مورد توجه تولید کننده موکت قرار بگیرد عبارتند از:

  • طول عمر بالایی داشته باشد

هتل جزو مکان های بسیار پر رفت و آمد است، علاوه بر تردد زیاد وسایل زیادی به صورت روزانه در هتل جابجا می شود. در صورتی که موکت هتل از کیفیت بالایی برخوردار نباشد پس از مدت کوتاهی خراب می شود و نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. موکت های نامرغوب در اثر رفت و آمد و یا کشیده شدن چرخ چمدان دچار پارگی می شوند که جلوه بسیار نامطلوبی به هتل می دهد. با توجه به این که تعویض موکت هتل اصلا مقرون به صرفه نیست بهتر است مدیران هتل برای خرید موکت به سراغ بهترین برند موکت هتلی بروند.

  • رنگ مناسب داشته باشد

در سال های اخیر موکت ها در رنگ ها و طرح های بسیار گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شوند. هنگام انتخاب موکت باید به هماهنگی رنگ و طرح موکت با سایر اجزا دکوراسیون هتل نیز توجه کرد. در حالت کلی موکت های رنگ روشن انتخاب مناسبی برای هتل نیستند زیرا به گرد و غبار و کثیفی را خیلی سریع در خود نمایان می کنند. از موکت های رنگ روشن می توان برای مکان های کم تردد استفاده کرد. البته انتخاب موکت از طیف رنگی بسیار تیره هم توصیه نمی شود. زیرا رنگ تیره فضا را دلگیر و کوچک تر نشان می دهد. بنابراین رنگ موکت هتلی باید معقولانه انتخاب شود.

  • به راحتی تمیز شود

از آن جایی که موکت های هتل به نظافت روزانه نیاز دارند باید شستشو و نظافت آن ها آسان باشد. با توجه به این که تمیز کردن موکت هایی با پرز بلند اصلا راحت نیست، استفاده از موکت های پرز بلند برای هتل توصیه نمی شود. اگر بافت و طرح موکت برجسته است برای نظافت آن باید از جاروبرقی استفاده شود. در صورتی که کیفیت موکت مرغوب نباشد شستشو و کشیدن جاروی مداوم باعث خراب شدن آن خواهد شد. از این رو باید موکت هتلی از بهترین برند موکت هتلی خریداری شود.

  • قیمت مناسب داشته باشد

خرید موکت هتلی با کیفیت به معنای خرید موکت گران قیمت نیست. با افزایش تولید کننده موکت هتلی رقابت در این حوزه افزایش یافته است. از این رو تولید کننده ها برای حفظ رضایت مشتری اقدام به عرضه موکت با قیمت های رقابتی می کنند. از این رو با کمی تحقیق و مقایسه محصولات با یکدیگر می توان وکت هتلی با قیمت مناسب خریداری کرد.

 

برندهای تولید کننده موکت هتلی

اگر چه در حال حاضر تعداد برند های تولید کننده موکت هتلی بسیار زیاد است، در ادامه به معرفی بهترین برند های تولیید کننده موکت هتلی در جهان می پردازیم.

  • موکت لونا

شرکت تولید موکت لونا در بلژیک تولید کننده موکت هتلی با سابقه طولانی است. موکت هتلی لونا با طیف های رنگی بسیار متنوع و طرح های جدید به بازار عرضه می شود. مهم ترین ویژگی محصولات مونا کیفیت و ماندگاری بسیار بالا است. هتل هایی که با استفاده از موکت هتلی لونا به عنوان کفپوش استفاده می کنند تا سال های طولانی نیازی به تعویض آن نمی کنند.

  • موکت هالماک

هالماک یکی دیگر از برندهای شناخته شده موکت در بلژیک است. مهم ترین هدف این مجموعه تولید محصولات با کیفیت بود. این مجموعه به دلیل استفاده از مدرن ترین ماشین آلات توانسته است محصولاتی با کیفیت بسیار بالا تولید کند. موکت هالماک در حال حاضر به عنوان بهترین تولید کننده موکت هتلی نیز به شمار می رود و محصولاتی متنوعی در این زمینه دارد. محصولات این شرکت بسیار لطیف هستند و باعث ایجاد آرامش برای مسافرینی می شوند که قصد اقامت در هتل را دارند. از طرف دیگر محصولات موکت هالماک بسیار زیبا با طرح های متنوع هستند.

  • سیزال

یکی از برندهای شناخته شده آلمانی که در ایران نیز بسیار مشهور است، برند سیزال است. این شرکت نه تنها در ایران ، بلکه در بیشتر کشورها دارای نمایندگی است. یکی از محصولات بسیار پر فروش این شرکت ، موکت های هتلی است. موکت هتلی سیزال به دلیل طول عمر بالا و همچنین عایق بودن در برابرآب ، رطوبت ، بو و خاک جایگاه ویژه ای را در بازار جهانی به خود اختصاص داده است.

  • تایل

شرکت تولیدی موکت تایل در آلمان قرار دارد. این برند در حال حاضر یکی از برندهای بسیار مطرح تولید موکت در جهان است. با توجه به این که موکت های هتلی این شرکت از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار هستند یک گزینه بسیار مناسب برای کفپوش کردن هتل به شمار می روند. رفت و آمد زیاد و کشیدن شدن چمدان روی موکت تایل تاثیری ندارد. از دیگر ویژگی های محصولات این شرکت می توان به تنوع بسیار زیاد در رنگ و طرح موکت های تولید شده اشاره کرد.

  • موکت سولاریس

موکت سولاریس تولید کشور بلژیک است. این شرکت به دلیل کسب رضایت صد در صدی مصرف کنندگان توانسته است رتبه بسیار خوبی را نه تنها در کشور بلژیک بلکه در جهان به خود اختصاص دهد. موکت سولاریس دارای دارای 16 رنگ از جمله بنفش ، قرمز ، قهوه ای تیره و روشن ، کرم ، سبز ، خاکستری ، نسکافه ای ، سفید و طوسی است. موکت هتلی سولاریس در طرح های بسیار متنوع در بازار موجود هستند که با استفاده از آن ها می توان هتل را به زیبایی دکور کرد.

 

منبع: شرکت زت کارپت

  • bestpak bestpak