بهترین پک

۳۴ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پیوند استخوان فک چیست؟

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم ، عمل پیوند استخوان در صورت تایید پزشک معالج ، پیش از ایمپلنت انجام می‌شود. ابتدا فرد بیمار به دندانپزشک مراجعه می‌کند تا عفونت دندان تشخیص داده ‌شود.

در صورتی که شرایط برای ایمپلنت دندان مهیا باشد، این عمل مستقیما توسط پزشک انجام می‌گیرد؛ اما اگر استخوان زیر لثه دندان آسیب دیده باشد و به دلیل عفونت بالا شکسته و مستهلک شده باشد، قبل از آن ، ابتدا پیوند استخوان انجام می شود.

پیوند استخوان در ناحیه فک ، پیوندی است که در آن استخوان آسیب دیده از زیر دندان عفونتی خارج و استخوان جدید جایگزین خواهد شد. این استخوان جدید یا از بدن شخص مراجعه کننده یا از منابع خارجی به اندازه استخوان آسیب دیده در زیر لثه تامین می شود.

 

انواع پیوند استخوان فک

این پیوند با روش های مختلفی انجام می شود . این روش ها عبارت اند از :

سوکت گرافت

شایع ترین روش در پیوند استخوان ، سوگت گرافت است. هدف از این نوع پیوند ، محافظت از استخوان آلوئولار و جلوگیری از آسیب دیدن آن است. در این روش ، استخوان جدید را مستقیما داخل سوکت قرار می‌دهند و یک پایه محکم برای کاشت دندان ایجاد می کنند.

بعد از بهبود یافتن بافت این ناحیه ، سوکت در جای خود محکم می شود. بین 4 تا 6 ماه طول می کشد تا استخوان جدید با قسمت قبلی جوش بخورد و فرآیند ایمپلنت را بتوان آغاز کرد.

 

بلاک گرافت

در اثر تصادف یا ضربه محکم ، آسیب شدیدی به بخشی از فک و دندان وارد می شود و ممکن است استخوان آن قسمت از بین برود.

برای انجام پیوند استخوان فک در ایمپلنت ، پزشک از ناحیه پشتی فک ، مقداری استخوان خارج و در ناحیه آسیب دیده جایگذاری می کند. این جایگذاری با پیچی از جنس تیتانیوم محکم می شود و دندانپزشک بعد از ترمیم بافت استخوان و لثه، فرآیند ایمپلنت را انجام می دهد.

 

پیوند حفاظت از استخوان جانبی

گاهی استخوان فک بیمار به اندازه لازم پهن نیست که بتواند ایمپلنت را نگه دارد. به همین دلیل از استخوان خود بیمار برای افزایش پهنای فک استفاده می کنند تا این فرآیند ادامه یابد.

 

لیفت سینو

فک بالا به آن اندازه‌ای که باید پایدار و محکم نیست که بتواند به تنهایی ایمپلنت را نگه دارد. در این موارد ، از استخوان اسب برای انجام پیوند استخوان فک استفاده می شود.

استخوان اسب به دلیل شباهت های زیادی که با استخوان انسان دارد ، برای پیوند مورد استفاده قرار می گیرد. این جراحی در حفره سینوس انجام می شود تا استخوان بعد از پیوند بتواند بهتر رشد کند.

این نوع پیوند ممکن 4 تا 9 ماه طول بکشد و بعد از طی شدن این دوره و ترمیم بافت ها ، فرآیند ایمپلنت انجام می شود.

 

اهمیت پیوند استخوان در ایمپلنت

پیوند استخوان فک ، روشی رایج برای تثبیت بافت استخوان فک است. در حین جراحی ایمپلنت ، دندانپزشک یک سوراخ کوچک در استخوان فرد بیمار ایجاد می‌کند تا آن را نگه دارد.

یک پایه تیتانیومی کوچک در این سوراخ قرار می‌گیرد تا دندان مصنوعی روی آن سوار شده و محکم شود. برای جایگذاری این پایه تیتانیومی ، باید فک به اندازه کافی پهن و محکم باشد تا دندان مصنوعی روی آن سر نخورد و کج نشود.

در این مرحله اگر استخوان فک به دلیل عفونت تخریب شده باشد از پیوند استخوان استفاده می شود؛ زیرا اگر استخوان فک ترمیم نشود ، فشار وارده روی فک در اثر جویدن مکرر افزایش می یابد و می تواند به ایمپلنت دندان آسیب برساند. و نتیجه این آسیب دیدن نیز افزایش خطر شکستن آن است.

زمانی که دندانپزشک تشخیص می‌دهد بافت استخوانی فک برای نگهداری از ایمپلنت و تحمل فشار آن در دراز مدت، مناسب نیست پیوند استخوان در ایمپلنت را به بیمار پیشنهاد می کند.

استخوانی که برای پیوند تهیه می شود ممکن است از بدن اجساد ( قسمت فک جسد ) ، حیوانات ، خود فرد بیمار یا به صورت مصنوعی تامین شود. در بعضی موارد ، میزان آسیب به قدری بالا است که استخوان طبیعی انتخاب مناسبی نیست و دندانپزشک از استخوان مصنوعی برای پیوند استفاده می کند.

 

مراحل جراحی و پیوند استخوان در ایمپلنت

در یک جراحی کامل پیوند استخوان و ایمپلنت ، مراحل به صورت زیر است:

  • قبل از شروع جراحی ، ماده بیهوشی یا آرام بخش به بیمار تزریق می شود تا در حین عمل جلوی هرگونه درد و ناراحتی را بگیرد.
  • ابتدا دندان آسیب‌دیده و عفونتی از دهان خارج می شود.
  • برشی روی بافت لثه ایجاد می شود و استخوان زیرین آن قابل مشاهده است. اگر استخوان آسیب دیده باشد، مرحله بعدی انجام می شود. در صورت سالم بودن استخوان ، پزشک مستقیما به مرحله پیوند استخوان در ایمپلنت می رود.
  • برای انجام پیوند استخوان فک به اندازه استخوان آسیب دیده در زیر دندان ، از بدن خود شخص بیمار یا از طریق منابع خارجی ، استخوان جدید تهیه می شود.
  • دندانپزشک استخوان جدید را در حین عمل جراحی ، جایگزین استخوان مستهلک و تخریب شده می کند.
  • مدتی طول می کشد تا این استخوان جدید به اندازه ایده آل برسد و رشد کند تا دندانپزشک بتواند مراحل بعدی را جلو ببرد. این مدت زمان ممکن است تا چند ماه طول بکشد.
  • بعد از گذشت یک دوره درمانی ، استخوان تازه پیوند شده به رشد مناسب برای کاشت دندان جدید می رسد و فرآیند ایمپلنت آغاز می شود. به این ترتیب پیوند استخوان فک در ایمپلنت به پایان می رسد و بیمار مرحله بعدی درمان را شروع می‌کند.

 

منبع: شرکت نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

اهمیت مراقبت از دندان ها و دهان

دهان و دندان اغلب تحت فشار و کشش بسیاری قرار دارد. بنابراین برای آن که دندان ها سالم بمانند، نیاز به مراقبت دارند. به بیان شفاف تر هدف از مراقبت در تعریف پایه‌ای، به صورت منظم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی و پرهیز از استفاده زیاد از مواد غذایی مضر برای دندان است. پرهیز از خوردن بیش از حد شیرینی و دیگر خوراک های زیان آور امری حیاتی برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان است.

با این حال گاهی نیز مشکلاتی پیش می‌آید. حتی اگر شما به بهترین شکل از آنها مراقبت کنید باز هم احتمال ابتلا به بیماری های دهان و دندان به صفر نمی‌رسد. بنابراین داشتن اطلاعات کافی درباره بیماری ها و مشکلات شایع امری کلیدی است.

با داشتن این اطلاعات شما قادر خواهید بود که در صورت بروز هر مشکلی، اقدامی صحیح جهت رفع آن انجام دهید. اگر چه دندانپزشک شما می‌تواند به صورت اورژانسی بسیاری از این مشکلات را حل کند، اما مسئولیت در این باره در آخر با شماست. توانایی تشخیص نشانه های خطر بیماری های دهان و دندان به شما کمک می‌کند که در زمان بروز مشکل به موقع و صحیح نسبت به آن عکس العمل نشان دهید.

بهداشت دهان خوب می‌تواند فوایدی بیشتر از حفظ سلامت دهان و دندان داشته باشد. افرادی که بهداشت دهان را رعایت نمی‌کنند، ممکن است دچار مشکلات متعددی همچون عدم عزت نفس، مشکلات کاری، سختی های متعدد در محیط های آموزشی، ناراحتی های دهانی، مشکلات در زمان صحبت، تعذیه نامناسب، اختلال در بلع و … شوند. همچنین عدم توجه به بهداشت دهان می‌تواند در صورتی بروز مشکلاتی جدی‌تر چون سرطان دهان مانع تشخیص به موقع و تشدید بیماری شود.

برای حفظ بهداشت دهان راهکارهای مطرح شده مهم هستند؛ اما داشتن اطلاعات کامل تر در این مورد ضروری است. به همین دلیل در ادامه چند حوزه بهداشت دهان بیان می‌شود که می‌تواند به کسب اطلاعاتی بیشتر در این باره کمک کند.

  • بیماری های دهان و دندان کودکان

پوسیدگی دندان ها در دوران اولیه ی زندگی کودکان (ECC) موضوعی متمایز در حوزه ی بیماری های دهان و دندان می‌باشد. زمانی که در آغاز این مشکل پدیدار می‌شود، شاید لکه هایی را نزدیک خط لثه ها مشاهده کنید. این لکه ها شاید با پیشرفت فرسایش به رنگ قهوه ای درآیند. درمان به موقع برای کاهش فرسایش و پوسیدگی در این برهه ی زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

قندهای به جا مانده روی دندان ها می‌توانند باعث این موضوع شوند. این قندها می‌توانند از شیر، آب میوه ها و یا غذاها باشند. چند نکته جهت برای جلوگیری از این مشکل در زیر بیان شده است:

– خوردن از طریق شیشه ی شیر را به وعده های غذایی محدود کنید.

– نگذارید کودک همراه با شیشه ی شیر بخوابد. شیر و یا آب میوه در طول خواب می‌تواند با احاطه کردن دندان ها باعث افزایش باکتری ها شوند.

– قبل از رشد دندان کودک، لثه های او را روزانه دوبار با پارچه ای تمیز و یا گاز نرم و ظریف تمیز کنید.

– پس از رویش دندان های کودک، با استفاده از مسواک مخصوص کودکان و آب دندان های او را تمیز کنید. از خمیر دندان تا زمانی که کودک به اندازه ی کافی رشد نکرده است که آن را قورت ندهد، استفاده نکنید.

– پس از یک سالگی دیگر از شیشه ی شیر استفاده نکنید.

  • بیماری های دهان و دندان زنان

زنان در برخی از برهه های زمانی زندگی خویش با موضوعات خاصی در بهداشت دهان و دندان خویش مواجه می‌شوند. در سن بلوغ، شروع قاعدگی می‌تواند همراه با درد دهان و یا تورم لثه ها همراه باشد. مخصوصاً زمان مواجه شدن با بلوغ زودرس، آن ها باید توجه خاصی به مراقبت از بهداشت دهان و دندان خویش بکنند. در زمان بارداری، تغیرات هورمونی و دیگر موارد می‌تواند تعادل عادی بدن زنان را از بین ببرد. این موضوع می‌تواند روی لثه ها اثر گذارد و مشکلات متعددی را همچون عدم تعادل در مقدار بزاق، یافت شدن گرانولوم(توموری از جنس جوانه های گوشتی) و… را ایجاد کند.

همچنین استفراغ های پی در پی نیز می‌تواند سلامت دندان ها را به خطر اندازد. بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان در این بره ی زمانی، توجه کافی به بهداشت آن ها و همچنین مشورت با دندان پزشک است.

زنان در دوران یائسگی و پس از آن نیز با موارد خاصی در حوزه ی بهداشت دهان و دندان مواجه می‌شوند. زمانی که زنان به سن یائسگی می‌رسند کمبود استروژن می‌تواند آنان را دچار خطر ابتلا به پیوره کند. همچنین بسیاری نیز دچار سندرم سوزش دهان (burning mouth syndrome) می‌شوند. این مشکل را می‌توان با سوزش های ناخوشایند همراه با احساس تغییر طعم ها توصیف کرد.

  • بیماری های دهان و دندان افراد سالمند

با افزایش سن افراد ممکن است که قدرت جویدن خویش را تا حدودی در حال کاهش بیابند. مخصوصاً اگر دندان ها را از دست داده باشند و یا از پروتزهای نامناسب استفاده کنند. همچنین ممکن است از داروهایی استفاده کنند که باعث خشکی دهان می‌شود. تمامی این مشکلات می‌تواند باعث سخت شدن بلعیدن شود که متعاقباً باعث تعذیه ناقص می‌شود. به علاوه، خشکی دهان به باکتری ها اجازه رشد و ایجاد بوی بد، مشکلات لثه و عفونت را می‌دهد. این بیماری دهان همانگونه که در سطرهای پایین خواهید خواند، می‌تواند باعث کاهش بهداشت دهان و دندان شود و فرد را دچار مشکلات متعددی کند.

بر اساس آمار مراکز جلوگیری و کنترل بیماری ها (CDC)، بیست و سه درصد از افراد بزرگسال بین ۶۵ تا ۷۴ سال دچار پیوره هستند.

انواع بیماری های دهان و دندان

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان و همچنین تشخیص به موقع برخی از مشکلات و متعاقباً شروع درمان، آشنایی پایه ای با برخی از بیماری های دهان و دندان شایع، امری بسیار پر اهمیت است. در زیر به چندین مورد از آن ها اشاره شده است و درباره ی هرکدام از آن ها توضیحاتی را خواهید خواند:

  • پوسیدگی دندان

مراحل پوسیدگی دندان روندی آهسته دارد که می‌تواند توسط عواملی سرعت پیدا کند. پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری ها روی سطح دندان ها برای مدتی طولانی باقیمانده و گسترش پیدا کنند. این باکتری ها اسیدی تولید می‌کنند که به آرامی مینای دندان را می‌خورد و باعث ایجاد حفره می‌شود. باکتری ها مخصوصاً پس از خوردن قند ها و نشاسته ها شایع هستند. بنابراین رژیم غذایی مناسب در جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار مهم است.

احتمال پوسیدگی دندان کاملاً وابسته به سبک زندگی افراد است. هرچقدر سطح بهداشت دندان شما بهتر باشد، شانس کمتری برای ابتلا به پوسیدگی دندان خواهید داشت. به هر حال، افراد مسن و کودکان به دلیل داشتن مینای دندان آسیب پذیرتر کمی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. اگر کودکان دچار پوسیدگی دندان شوند به زودی با رشد دندان های دائمی از این موضوع خلاصی می‌یابند. اما این موضوع به این معنی نیست که توجه به دندان ها برای آن ها امری بی اهمیت است.

بهترین رویکرد برای برخورد با این مشکل پیشگیری است. زمانی که پوسیدگی اتفاق می‌افتد، راهی برای معکوس کردن این روند وجود ندارد. تنها راه پرکردن و اصلاح آن دندان ها است. بنابراین مراقبت از آن ها پیش از پوسیدگی دندان امری حائز اهمیت است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت مرتب، توجه به مراجعه منظم به دندان پزشک و دوری از خوردن بیش از حد شیرینی ها در تمامی زمان ها باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر شما دچار پوسیدگی دندان شده اید باید به دندان پزشک مراجعه کنید. اگر آن را به حال خود بگذارید تا بپوسد می‌تواند باعث عفونت و آبسه دندان شود. این دو مشکل می‌تواند درد بسیار زیادی را تحمیل کند و موجب ناخشنودی شما شود. به این دلیل است که حفط بهداشت دندان اصلاح به موقع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  • پیوره

پیوره یا پریودونتیت عفونت باکتریایی است که از دندان ها نشأت می‌گیرید. باکتری ها، بافت ها و اجزایی را که دندان را در جای خود نگه داشته اند را می‌خورد. در کل پنج مرحله در این بیماری وجود دارد که بدین معنی است که زمان و فرصت های بسیاری در اختیار بیمار است که از این روند جلوگیری کرده و آن را به عقب براند.

در طول مراحل اولیه ی ورم لثه و پیوره خفیف، این روند با بهداشت دندان مناسب و درمان فوری برای هر عفونت می‌تواند به عقب بازگردد. زمانی که بیماری وارد مراحل سوم و چهارم می‌شود، درمان نیز سخت تر می‌شود. بنابراین به خودتان بهترین شانس را برای درمان ساده تر دهید.

با پوسیدگی دندان البته هرکسی می‌تواند دچار مشکلات لثه شود. در حال حاضر، احتمال می‌رود که بیش از نیمی از افراد بزرگسال ایالات متحده دچار نوعی از مشکلات و عفونت های لثه باشند. افرادی که دارای بهداشت دهان و دندان کم هستند دارای بیشترین شانس خطر ابتلا به این بیماری ها و مشکلات هستند. همچنین افرادی که دچار مشکلات جدی سلامتی هستند، همچون بیماران مبتلا به دیابت نیز شانس بیشتری برای درگیر شدن با این بیماری دارند.

اگر لثه های شما به صورت غیرعادی دچار خونریزی می‌شود باید به دندان پزشک مراجعه کنید. این یکی از علائم بیماری های لثه است. احتمالاً شما برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک ها خواهید داشت.

  • عفونت دندان

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه ی دندان دچار عفونت و پر از باکتری می‌شود. این بیماری به عصب های دندان آسیب می‌رساند و باعث تحلیل بافت های کنار دندان می‌شود. ترک عمیق، شکستگی و حفره می‌تواند باعث این عفونت شود.

اکثر عفونت های شدید دندان باعث آبسه های پر درد برای بیمار می‌شوند. این بیماری دندان با عفونت صورت نیز همراه است. به هر حال، آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که عفونت دندان وارد مراحل جدی تر می‌شود. تنها راه حل برای این بیماری دندان، درمان ریشه یا همان عصب کشی است. این درمان تا حدودی پیچیده و طولانی است. درمان ریشه ی دندان به بسیار پر درد بودن مشهور است اما واقعیت کمی متفاوت است. با استفاده از بی حس کننده بیمار درد بسیار کمی را تا درمان کامل دندان تجربه می‌کند.

برای انجام عصب کشی دندان پزشک با ایجاد حفره ای درون دندان از بالاِ اقدام به وارد کردن وسیله ای مخصوص درون آن می‌کند و آن را آنقدر تمیز می‌کند تا اینکه حفره ای در ریشه ی دندان ایجاد کند. سپس با استفاده از این حفره، وسیله ی مکش مانندی را درون آن می‌کند و بافت های عفونت کرده و عصب های آسیب دیده را خارج می‌سازد. در پایان نیز فضای خالی دندان با ماده ی مخصوص پر می‌شود.

  • فرسایش مینای دندان

این بیماری دندان بسیار متداول است و آن را می‌توان با تغییر رنگ سطح دندان توصیف کرد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که دندان در معرض مواد فاسدکننده ای همچون نوشابه های گازدار و شیرینی قرار می‌گیرد. اسید در این مواد مینای دندان را از بین برده و دندان را دچار لکه ها و تغییر رنگ می‌کند. در برخی از موارد، مسواک زدن بیش از حد نیز می‌تواند باعث این مشکل شود.

یکی از مواردی که می‌تواند به این روند فرسایش سرعت بسیار بیشتری بخشد، خوردن نوشابه های گازدار و پر از قند به صورت روزانه است.

همچون پوسیدگی دندان، شما نمی‌توانید موادی را که از بین رفته اند را بازگردانید، این به معنی آن است که پیشگیری بهترین راه در مقابل این بیماری دندان است. تا آنجا که ممکن است به جای این نوشیدنی ها از آب استفاده کنید. اگر از نوشیدن آب میوه ها لذت می‌برید، از این موضوع اطمینان حاصل کنید که پس از مصرف حتماً دندان هایتان را با استفاده از نخ دندان و مسواک تمیز و نوشیدن آن ها را به زمان های وعده های غذایی محدود می‌کنید.

  • خشکی دهان

این بیماری دهان همان گونه که می‌توان تصور کرد، به دلیل عدم وجود بزاق در دهان ایجاد می‌شود. دلیل این مشکل می‌تواند موضوعات متفاوتی باشد. اما معمولاً این بیماری دهان به عنوان یکی از عوارض جانبی برخی از داروها شناخته می‌شود. اگر شما دارویی را مصرف می‌کنید، برای اطمینان حاصل کردن از دلیل خشکی دهانتان می‌توانید از پزشک خود در این باره بپرسید. این بیماری دهان در افراد مسن نیز بسیار شایع است.

موضوع پر خطر درباره ی این بیماری دهان آن است که لثه و دندان ها رطوبت و پاکیزگی کافی و اساسی را که نیاز دارند دریافت نمی‌کنند. همچنین بزاق دهان کارکرد خفیف ضدباکتریایی نیز دارد و به پاک کردن آن ها از روی دندان کمک می‌کند. بنابراین بدون بزاق دهان، آن ها می‌توانند روی دندان باقی بمانند و به مینای دندان آسیب رسانند.

روش های حفظ بهداشت و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان

همانگونه که در سطور بالا خواندید، دندان ها می‌توانند دچار مشکلات متعددی شوند. اما با توجه به بهداشت آن و مراقبت از دندان ها می‌توانید از اکثر این مشکلات جلوگیری کنید. شیوه های اساسی برای مراقبت از دندان به موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • مسواک زدن

در طول شبانه روز حداقل دوبار انجام اینکار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر می‌توانید پس از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید. بهترین زمان انجام این کار ۳۰ دقیقه پس از صرف غذا است. این زمان به مینای دندان شما که در طول خوردن غذا به دلیل اسید، نرم شده است فرصت می‌دهد که دوباره سخت شود و در نتیجه در طول انجام این عمل آسیب نبیند. باید توجه کنید که این کار نقش تعیین کننده ای در جلوگیری از بیماری دندان دارد.

  • نخ دندان کشیدن

انجام این کار روزانه حداقل یک بار توصیه می‌شود. نخ دندان کشیدن مواد لای دندان های شما را که مسواک قادر به دسترسی به آن ها نیست، خارج می‌کند. نخ دندان کشیدن کمک بسیاری برای حفظ بهداشت دندان می‌کند. در هنگام استفاده از نخ دندان توجه به بهداشت آن مهم است و باید دقت کرد که یک قسمت از نخ دندان به صورت بیش از حد برای کل دندان ها استفاده نشود. همچنین باید شیوه صحیح نخ دندان کشیدن را رعایت کنید.

  • شستشوی دهان

شستشوی دهان را بیشتر برای تازه کردن دهان خود انجام دهید. شستشوی دهان در روز حداقل یک بار، باعث کشته شدن باکتری های بسیاری می‌شود که می‌توانند دندان های شما را دچار پوسیدگی کنند. شستشوی دهان به وسیله ی دهان شوی فلوراید می‌تواند از پوسیدگی دندان و عفونت ها به شدت جلوگیری کند. برای انجام این کار هم قبل و هم بعد از مسواک زدن می‌توانید وقت خود را اختصاص دهید و از این طریق به افزایش سطح بهداشت دندان خود کمک کنید.

  • غذا خوردن به شیوه ی صحیح

برای داشتن سلامت دهان و دندان باید خوردن غذاهایی را که دارای قند و نشاسته ها هستند، کاهش دهید. آن ها بیشترین اسید را درون دهان تولید می‌کنند و زمان بیشتری نیز درون آن باقی می‌مانند که می‌تواند باعث آسیب بیشتری نیز شود. مخصوصاً شیرینی های سخت مکیدنی به دلیل زمان بیشتر ماندن درون دهان بسیار مضر هستند.

  • مراجعه منظم به دندان پزشک

حداقل هر شش ماه یک بار به دندان پزشک خود مراجعه کنید. این به حفظ سلامت دهان و دندان شما کمک می‌کند. کنترل منظم و تمیزکردن تخصصی(جدای استفاده از مسواک و نخ دندان) برای حفظ بهداشت دهان بسیار اساسی است. همچنین در صورت تجربه کردن درد و یا دیدن خون درون دهان خود باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

 

 

منبع: شرکت نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

شرکت های ایمپلنت آمریکایی

اولین کشوری که در بررسی متریال ایمپلنت دندان به آن می پردازیم کشور آمریکا است. کشور آمریکا در زمینه ساخت قطعات ایمپلنت بسیار جدی و فعال عمل می کند و بیشتر برند ها و شرکت های معروف و معتبر ساخت مواد ایمپلنت در این کشور قرار دارند.

معروف ترین برند آمریکایی شرکت زیمر بیومت zammer Biomet است. این شرکت آمریکایی بیش از 70 سال است که که متریال ایمپلنت دندان را تولید و آن ها را به تمام دنیا عرضه می کند. و به دلیل استفاده از فلز تنتالوم به جای تیتانیوم به جایگاه ویژه ای در صنعت ساخت مواد ایمپلنت دندان رسیده است. محصولات شرکت زیمر بیومت در ایران با وجود قیمت بالایشان نسبت به برند های آسیایی طرفداران خود را دارد و بسیار محبوب است.

شرکت های ایمپلنت ترى اى (3I) ، ایمپلنت بایکان (Bicon) ، ایمپلنت اینترالاک (Intralock) و ایمپلنت بیوهوریزونز (Biohorizons) از دیگر برند های تولید مواد ایمپلنت در آمریکا اند.

شرکت های ایمپلنت سوئیسی

یکی از پنج برند برتر تولید مواد ایمپلنت دندان ، شرکت سوئیی اشترومن strayoum است که قدمت بسیار طولانی در ساخت این مواد دارد. از دیگر شرکت های تولید متریال ایمپلنت دندان می شود به برند ایده ihdeh اشاره کرد. که جزو ایمپلنت های متوسط در کشور سوئیس می باشد که به دلیل آفر ها و فروش های ویژه ای که برگذار می کند در جهان بسیار خوش نام و شناخته شده است.

شرکت های ایمپلنت اس اى سى (SIC) ، ایمپلنت اس پى اى (SPI) و ایمپلنت نئوبایوتک (neo biotech) از دیگر برند های سوئیسی هستند.

شرکت های ایمپلنت آلمانی

کشور آلمان همیشه جزو برترین تولید کنندگان در جهان بوده است و این کشور در زمینه ساخت مواد ایمپلنت دندان هم بسیار شناخته شده است. شرکت آلمانی مدنتیکا medentica بیش از 25 سال است در زمینه ساخت ایمپلنت دندان فعالیت می کند این برند به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب یکی از بهترین گرینه ها برای پیوند و کاشت ایمپلنت است.

شرکت های آلمانی حتی با وجود به قیمت بالایی که دارند به دلیل کیفیت خوبشان بسیار در بین مردم و دندان پزشکان محبوب اند.

شرکت های ایمپلنت فرانسوی

برند فرانسوی انتوژیر anthogyr یکی از با سابقه ترین شرکت های تولید ایمپلنت دندان در فرانسه که بخاطر طراحی حرفه ای و در عین ساده خود بسیار در جهان شناخته شده است.

دیگر شرکت ساخت مواد ایمپلنت دندان فرانسوی شناخته شده ، شرکت یوروتکنیکا Euroteknica است این شرکت به دلیل خدمات پس از فروش و ضمانت نامه ای که به مشتریان خود می دهد بسیار محبوب است.

ایمپلنت های فرانسوی در مقایسه با دیگر ایمپلنت های جهانی حرفی برای گفتن ندارند اما بخاطر ویژگی های ذکر شده مانند خدمات پس از فروش و ضمانت نامه ها مورد توجه و علاقه ی مردم بوده است.

شرکت های ایمپلنت چین

ایمپلنت های تولید شده در کشور چین از استاندارد های اولیه ی انجمن دندان پزشکان جهان و ایران برخوردار نیست. و این کشور در رابطه با تولید مواد و متریال ایمپلنت دندان به موفقیتی دست پیدا نکرده.

بیشتر مواد تولید شده ایمپلنت در چین کپی از برند های معروف آمریکایی و اروپایی است که با کیفیت و قیمتی بسیار پایین به بازار عرضه می شود.

شرکت های ایمپلنت کره ای

بهترین و محبوب ترین برند های ساخت مواد ایمپلنت دندان در بین مردم و دندانپزشکان کره ای هستند. از جمله شرکت های موفق کره ای شرکت اوستم osstem است که دارای تاییدیه سازمان انجمن غذا داروی آمریکا می باشد.

و همچنین شرکت دنتیوم Dentium پر فروش ترین شرکت ایمپلنت دندانی است که ویژگی های قیمت مناسب ، کیفیت بسیار بالا ، طراحی کار آمد و خدمات پس از فروش دارد.

دسترسی به ایمپلنت های کره ای در ایران بسیار نسبت به نمونه های اروپایی و آمریکایی راحت تر است.

شرکت های ایمپلنت ایرانی

چند سالی است که شرکت ایرانی ای در کردستان تحت عنوان ” کیمیا کاشت ” به تولید و عرضه ی متریال ایمپلنت های دندانی می پردازد ، پیش از این در ایران مواد ایمپلنت دندان ساخته نمی شد و نمونه هایی که تحت عنوان ایمپلنت دندانی ساخت ایران عرضه می شدند کپی ضعیفی از دیگر برند ها بوده است.

امیدواریم که ایران در چند سال آینده جزو کشور های موفق در تولید متریال ایمپلنت دندانی باشد.

برترین کشور در تولید مواد ایمپلنت دندان

پس از بررسی کشور ها و شرکت های موفق در زمینه ی ساخت ایمپلنت متوجه شدیم کشور آمریکا جایگاه بالا و ویژه ای در تولید ایمپلنت دارد اما با توجه به شرایط سیاسی خاص و تحریم ها علیه ایران ، برند های ساخت ایمپلنت دندان در کشور کره ی جنوبی به دلیل کیفیت خوب ، قیمت مناسب ، طراحی کار آمد برای کاشت ، خدمات پس از فروش و دسترسی آسان ، بهترین گزینه برای دندانپزشکان ایرانی هستند.

 

 

 نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

در این عارضه لثه قسمتی از استخوان فک را نمی پوشاند، احتمال بهبود از آن کم است و اگر بیش از هشت هفته تداوم یابد تحلیل استخوان فک رخ داده است.

وقتی استخوان بدون پوشش می ماند ، خون به آن نمی رسد و به تدریج تحلیل می رود. این مشکل اغلب نتیجه عمل جراحی دندان مانند کشیدن آن است یا ممکن است در اثر رشد استخوان در سقف یا قسمت های داخلی دهان خود به خود ایجاد شود.استئونکروز فک در بیماران مبتلا به عفونت ویروس زونا ، کسانی که تحت پرتودرمانی سر و گردن هستند، افرادی که عفونت استخوان دارند و بیمارانی که برای درمان به طور مداوم از داروهای استروئیدی استفاده می کنند رخ می‎دهد.

بیمارانی که برای کاهش خطر شکستگی استخوان از داروهای ضد جذب استفاده می کنند نیز در خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند.چرا این بیماران دچار تحلیل استخوان فک می شوند ناشناخته است. علت آن شاید کاهش توانایی استخوان در خود ترمیمی ، کاهش تشکیل عروق خونی یا اثرات احتمالی عفونت باشد.

 

علائم تحلیل استخوان و نشانه های آن

علامت اصلی ONJ ، قرار گرفتن فک پایین یا بالا در معرض هوا از طریق صدماتی است که به واسطه آن ها لثه شکافته شده و استخوان نمایان می شود. فرآیند تحلیل به صورت تدریجی رخ می دهد و بهترین راه برای تشخیص آن مراجعه به دندان پزشک است. با وجود این ، ممکن است علائم زیر را قبل از شدت یافتن این مشکل ، تجربه کنید.

  • لثه و حفره های دندان بعد از درمان بهبود نمی یابند.
  • لقی دندان
  • اگر فرد دهان خود را باز کند، استخوان ها را می توان دید.
  • درد ، تورم و علائم عفونت در لثه
  • قرمزی و حساسیت
  • احساس بی حسی و سنگینی در فک
  • تنفس بد
  • مشکل در خوردن و آشامیدن
  • بوی بد دهان

در صورت تشدید عارضه تغییراتی در صورت ، جویدن و تکلم روی می دهد. ایجاد چین و چروک در اطراف لب ، ناتوانی در ادای صحیح کلمات به علت از دست دادن دندان های قدامی از جمله سایر علائم تحلیل استخوان فک هستند.

 

دلایل تحلیل استخوان فک

استخوان ها و مغز استخوان بدن انسان از سلول هایی تشکیل شده اند که برای ادامه حیات نیاز به خون رسانی دارند. اگر جریان خون رسانی در این سلول های استخوانی به خطر بیفتد یا کاهش یابد ، مواد مغذی به سلول ها نمی رسد و نتیجه آن از بین رفتن سلول ها است.

این زوال و مرگ سلول های استخوانی فرآیندی است که تحت عنوان استئونکروز شناخته می شود. علت اصلی تحلیل استخوان فک درمان های دندانپزشکی و استفاده از بی فسفونات است.

 

تاثیر درمان های دندانپزشکی در تحلیل استخوان

درمان های دندانپزشکی ممکن است به وخیم شدن ایم مشکل منجر شوند زیرا شرایط محیطی را برای رشد باکتری ها فراهم می کنند.

  • کشیدن دندان

این اقدام معمولاً به دلیل عفونت دندان و لثه انجام می شود. عفونت ها می توانند پس از کشیدن دندان گسترش یابند و باعث رشد باکتری ها در اعماق استخوان ها شوند. رشد باکتری در استخوان می تواند باعث التهاب شود و روی جریان خون رسانی در این نواحی تأثیر بگذارد.

  • جراحی های دندانی

این جراحی ها معمولاً برای درمان سایر بیماری های دهان مانند عفونت ها یا کاشت ایمپلنت انجام می شوند. روش های جراحی نامناسب یا عوارض جانبی که باعث ایجاد و گسترش باکتری ها می شود، جزو سایر علل تحلیل استخوان هستند.

 

تاثیر استفاده از داروهای بیس فسفونات در تحلیل استخوان

دارو های بیس‎ فسفونات‎ها روش های درمانی هستند که باعث ایجاد عوارض خاص در استخوان ها می شوند. آن ها خطر ابتلا به این مشکل را افزایش می دهند و هرچه بیشتر مصرف شوند، خطر ابتلا نیز بیشتر خواهد بود.

افراد که دچار بیمارهای زیر هستند معمولا برای مداوا از داروهای بیس فسفونات استفاده می کنند:

  • میلوم ملتیپل : سرطانی است که در گلبول های سفید خون ایجاد می شود.
  • سرطان های متاستاتیک : انواع سرطان هایی که که از اندام دیگری شروع شده اند، اما به استخوان گسترش می یابند.
  • پوکی استخوان : وضعیتی که استخوان ها در اثر از بین رفتن بافت شکننده می شوند و به طور معمول در نتیجه تغییرات هورمونی ، بالا رفتن سن ، کمبود کلسیم یا ویتامین D است.
  • کاهش تراکم استخوان : این بیماری نیز به تحلیل استخوان ربط دارد و اغلب پوکی استخوان با شدت کمتر محسوب می شود.

 

نحوه جلوگیری از تحلیل استخوان

بهترین راه کار برای جلوگیری از این مشکل ، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت های منظم است. و همچنین با انجام کارهای زیر می توانید به حفظ سلامت دندان ها کمک کنید.

  • دو بار در روز مسواک بزنید. بعد مسواک از آب کشی زیاد دندان خودداری کنید و اجازه بدهید تا فلوراید روی دندان باقی بماند.
  • از نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف ویتامین D و کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • ترک سیگار

 

نحوه جلوگیری از تحلیل استخوان در بیماران خاص

بیمارانی که از داروهای ضد جذب قوی مانند آلندرونات (فوزاماکس) ، ریزدرونات (اکتونل و اتلویا) ، ایبندرونات (بونیوا) ، زولدرونیک اسید (رکلاست) یا دونوزوماب (پرولیا) استفاده می کنند ، آن را باید به اطلاع دندان پزشک برسانند.

دندان پزشکان برای بیمارانی که از درمان های ضد جذب قوی استفاده می کنند باید از روش های درمان بدون جراحی استفاده کنند.به عنوان مثال ، در صورت که امکان حفظ دندان وجود دارد، درمان ریشه (کانال ریشه) به کشیدن دندان ترجیح داده شود.

در صورت نیاز به کشیدن دندان ، از کشیدن کامل یا جراحی پریودنتال خودداری شود. (شاید بهتر باشد بعد از کشیدن هر دندان ، روند بهبودی آن مورد بررسی قرار گیرد)

 

روش های درمان تحلیل استخوان فک

روش های درمانی زیر رایج هستند:

پیوند استخوان

ایمپلنت یک گزینه مناسب برای جلوگیری از تحلیل استخوان است، ولی در صورتی که علائم تحلیل استخوان شدید باشد نمی توان کاشت ایمپلنت را انجام داد و ابتدا باید با پیوند استخوان پهنا و ارتفاع کافی برای کاشت ایجاد شود.

پیوند استخوان علاوه بر جلوگیری از تحلیل استخوان می تواند به رشد دوباره آن نیز کمک کند.

و بهترین گزینه های درمانی برای موارد خفیف عبارتند از:

کورتاژ یا خراشیدن لثه

این تکنیک جراحی شامل خراشیدن آرام بافت لثه و برداشت استخوان آسیب دیده است. ثابت شده است این روش می تواند برای درمان نتیجه بخش باشد.

آنتی بیوتیک ها

گرچه این بیماری اغلب ناشی از عفونت است اما به سختی با آنتی بیوتیک درمان می شود ، چون خون رسانی به استخوان کم یا غیر ممکن خواهد شدد و رسیدن آنتی بیوتیک ها به عفونت احتمالی را دشوار می کند. با این حال ، آنتی بیوتیک ها اغلب برای درمان موارد خفیف تا متوسط استفاده می شوند.

شستشو و مسکن های خوراکی

اگر این عارضه ناشی از پوکی استخوان باشد ، درمان هایی که هدف آن ها حفظ تراکم استخوان است ، شستشو و استفاده از مسکن های خوراکی می توانند موثر واقع شوند.

 

سخن پایانی

تحلیل استخوان فک زمانی بروز می کند که بخشی از استخوان های فک توسط لثه پوشیده نمی شوند و در صورت تداوم این حالت به علت خون نرسیدن به استخوان ها ONJ رخ می دهد.

این عارضه اغلب به علت کشیدن دندان بروز پیدا می کند. بیمارانی که از داروهای بیس فسفونات برای درمان پوکی استخوان یا درمان سرطان استفاده می کنند، می توانند در معرض ابتلا به استئونکروز قرار بگیرند.

بهترین روش برای جلوگیری از بروز علائم تحلیل استخوان فک ، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از روش های درمانی مناسب دندانپزشکی است که به حفظ دندان کمک می کند.

 

منبع: شرکت نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

علائم و نشانه های بیماری پریودنتیت

در نظر داشته باشید که لثه های سالم ، مستحکم و به رنگ صورتی کمرنگ هستند و دندان ها به درستی در آن ها جای گرفته اند. این موضوع زمانی که به هر نوع بیماری لثه یا دندان مبتلا شده باشید متفاوت خواهد بود. از علائم و نشانه های التهاب مزمن لثه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم و پف کردن لثه ها
  • تغییر رنگ لثه به قرمز روشن یا بنفش
  • حساسیت در لثه
  • خونریزی لثه
  • صورتی شدن مسواک پس از مسواک زدن
  • بوی بد دهان هنگان تنفس
  • وجود چرک بین دندان و لثه
  • لق شدن دندان
  • احساس درد هنگام جویدن
  • برآمدگی لثه و جدا شدن آن از دندان
  • فاصله گرفتن دندان ها از هم

تغییر رنگ لثه از علائم پریودنتیت است با مشاهده آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراحل بیماری پریودنتیت

  • عفونت

پریودنتیت با عفونت در لثه ها آغاز می شود که به آن ( gingivitis ) یا آماس لثه گفته می شود. یکی از اولین نشانه های این مرحله ، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن است. ممکن است تغییر رنگ دندان نیز در این مرحله رخ دهد که به آن پلاک گفته می شود که در اثر تجمع باکتری ها و بقایای مواد غذایی روی دندان شکل می گیرد.

  • بیماری پریودنتال زودرس

در مراحل اولیه پریودنتیت ، لثه های شما از دندان جدا شده یا از بین می روند و فاصله بین دندان و لثه ایجاد می شود. باکتری ها این فضا را پر می کنند. اگرچه سیستم ایمنی بدن سعی می کند با عفونت مبارزه کند، اما آسیب به بافت لثه آغاز می شود. به همین دلیل است که حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شروع به خونریزی می کند.

  • بیماری پریودنتال متوسط

اگر این بیماری در مرحله اولیه درمان نشود به بیماری پریودنتال متوسط تبدیل می شود. در این مرحله ممکن است خونریزی و درد در اطراف دندان ها را احساس کنید و به مرور زمان دندان آسیب دیده و شل می شود. این مرحله از بیماری ممکن است حتی موجب بروز عفونت در بدنتان شود.

احساس درد هنگام جویدن غذا می تواند از علائم التهاب مزمن لثه باشد.

اگر در یکی از دو مرحله اول و پیش از پیشروی عفونت به استخوان و آسیب رساندن به دندان به پزشک مراجعه کنید، با توجه به شرایطتان برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. این آنتی بیوتیک می تواند در قالب قرص و کپسول باشد یا می تواند فقط دهانشویه باشد. این نیز بستگی به پیشرفت بیماری خواهد داشت.

  • بیماری پریودنتال مزمن

وقتی این عفونت لثه به مرحله پیشرفته می رسد، بافتی که دندان ها را در محل خود مستحکم کرده است از بین می رود. در نتیجه ، لثه ، استخوان ، و سایر بافت هایی که دندان را نگه می دارند خراب می شوند. در این مرحله هنگام جویدن ، درد شدیدی احساس می شود، دهان بوی بسیار بدی خواهد داد، و فرد در دهان خود مزه بدی احساس خواهد کرد. همچنین دندان در این مرحله از جا در می آید.

اگر این بیماری به حدی پیشرفت کند که به استخوان فک آسیب بزند ممکن است نیاز به جراحی پیوند استخوان وجود داشته باشد.

راه های پیشگیری از التهاب مزمن لثه

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین لازم است بدانید چطور می توان از بروز التهاب مزمن لثه جلوگیری کنید.

  • رعایت بهداشت دهان. این بدین معناست که باید حداقل در طول روز دوبار دندان هایتان را مسواک بزنید. بهترین مدت زمان مسواک زدن دو دقیقه است تا به خوبی آلودگی ها و باکتری های موجود در دهان و لابه لای دندان ها از بین برود. بهتر است حداقل این کار یک بار در صبح و یک بار پیش از خواب انجام شود. همچنین روزی یکبار نخ دندان کشیدن نیز توسط پزشکان توصیه می شود. رعایت بهداشت دهان و دندان از ایجاد فضا برای رشد آلودگی ها و باکتری ها در دهان جلوگیری می کند.
  • ویزیت دوره ای دندانپزشک. همانطور که به این نکته اشاره شد بهتر است به صورت دوره ای حداقل سالی یکبار یا هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان هایتان را بررسی کند. در این صورت اگر کوچک ترین مشکلی برای دندان ها و لثه بوجود آمده باشد بدون اینکه بیماری به مراحل یپشرفته خود برسد درمان خواهد شد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است به طور دوره ای برای چکاپ دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر التهاب لثه وجود داشت در مراحل اولیه درمان شود. در صورتیکه هر یک از علائم پریودنتیت را مشاهده کردید، بخصوص خونریزی لثه و درد ، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از رسیدن بیماری به مراحل مزمن آن جلوگیری کنید.

ویزیت دوره ای دندانپزشک می تواند از بروز التهاب مزمن لثه جلوگیری کند.

 

چه عواملی در ایجاد بیماری پریودنتیت تاثیرگذارند؟

اگرچه علت اصلی بروز این بیماری عدم رعایت بهداشت دهان است اما فاکتورهای دیگری نیز ممکن است به روی بروز این بیماری تاثیرگذار باشند. از جمله:

  • سیگار کشیدن که یکی از مشکل سازترین کارهاییست که ریسک این بیماری را افزایش می دهد
  • دیابت نوع 2
  • اضافه وزن
  • تغییرات هورمونی در زنان که موجب حساس شدن لثه ها می شود (همانند بارداری)
  • شرایطی که به روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد نظیر ابتلا به بیماری HIV
  • داروهایی که مصرف آن ها ممکن است موجب کاهش جریان بزاق دهان شود
  • ژنتیک
  • تغذیه ضعیف و کمبود ویتامین C

 

منبع 

شرکت نخ دندان مینا 

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

پلاک دندان چیست؟

پلاک دندان ، لایه های نرم و چسبناکی است که بر روی سطح دندان تشکیل می شود. پلاک ها حاوی مقدار زیادی باکتری های کوچک و میکروسکوپی هستند. پلاک ها ، روزانه و بعد از خوردن غذا بر روی دندان ایجاد می شوند. این پلاک ها باید در ساعات اولیه تشکیل و قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی از بین بروند. برای ازبین بردن پلاک ها ، فقط کافی است بهداشت دهان و دندانمان جدی بگیریم.

نشانه های پلاک دندان چیست؟

پلاک ها معمولا بی رنگ یا زرد کم رنگ هستند و به راحتی قابل مشاهده نیست. محل تشکیل پلاک دندان ، معمولا بر روی سطح دندان است ولی ممکن است زیر خط دندان نیز ایجاد شود. این پلاک ها در معاینات دندانپزشک ، توسط آینه کوچک تشخیص داده می شوند. به همین دلیل ، بهتر است هر 6 ماه یک بار به پزشک مراجعه شود. از علائم پلاک بر روی دندان می توان به بوی بد دهان ، التهاب لثه ، پوسیدگی و در مواقع شدیدتر از بین رفتن مینای دندان و بیماری های شدید لثه اشاره کرد.

پلاک دندان چگونه تشکیل می شود؟

پلاک دندان برای تشکیل شدن به باکتری ، اسید ، بزاق و مواد غذایی احتیاج دارد. باکتری ها به طور طبیعی در دهان وجود دارند. مصرف غذا های شیرین و کربوهیدرات ها با باکتری های داخل دهان ترکیب شده و محیط اسیدی ایجاد می کنند. ترکیب بزاق با ذرات مواد غذایی در این محیط اسیدی باعث تشکیل پلاک می شود.

برخی دیگراز عوامل تشکیل پلاک عبارتند از:

  • محل قرار گرفتن دندان

دندان های پشتی نسبت به دندان های جلویی بیشتر در معرض تشکیل پلاک ها قرار دارند. زیرا  آن ها دارای شیار های زیادی هستند که ذرات غذایی داخل آن ها گیر کرده و به دلیل اینکه تمیز کردن آن ها سخت است پلاک بر روی آن ها تشکیل می شود.

  • خشکی دهان

بزاق در دهان ، باعث خنثی کردن اسید در دهان و همچنین محدود کردن رشد باکتری ها می شود. با کاهش بزاق و خشکی دهان ، پلاک ها به سرعت ایجاد می شوند.

  • وضعیت نامناسب دندان ها

زمانی که دندان ها روی هم باشند ، مسواک کشیدن باعث خوب تمیز شدن دندان ها نمی شود. بنابراین پلاک های دندان در قسمت های که مسواک به آن ها نمی رسد تشکیل می شوند. تنها راه درمانی در این صورت ، ارتودنسی است.

تفاوت پلاک دندان با تارتار چیست؟

تارتار در نتیجه ایجاد پلاک ها بر روی دندان ظاهر می شود. تارتار ، یک رسوب سخت و پوسته ای است که می تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود. هنگامی که پلاک باقی مانده بر روی سطح دندان با مواد معدنی بزاق واکنش دهد، تارتار تشکیل می شود. تارتار رسوب رنگی زرد یا قهوه ای است و به راحتی قابل مشاهده می باشند. پلاک ها به راحتی با یک مسواک کشیدن از روی سطح دندان پاک می شوند. اما تارتار نسبت به پلاک ها سخت تر است و محکم بر روی دندان ها می چسبند. تارتار توسط پزشک متخصص و با ابزاهای ویژه ای از بین می رود.

راه های پیشگیری از پلاک دندان چیست؟

برای پیشگیری از ایجاد بیشتر پلاک ها و تبدیل شدن به جرم باید نکات حفظ بهداشت دهان و دندان را بدانید و به خوبی آن ها را رعایت کنید. برخی از نکات مهم در حفظ بهداشت دهان و دندان عبارتند از:

  • مسواک زدن

بهتر است برای پیشگیری از تشکیل پلاک ها ، حداقل دو بار در روز از مسواک استفاده شود. مسواک کشیدن باید حداقل دو دقیقه طول بکشد و از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده شود. زمان مناسب برای مسواک زدن ، قبل از خوردن غذا و یا یک ساعت بعد از خوردن غذا است. تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد مسواک های الکتریکی ، تاثیر بهتری در جهت پاک کردن پلاک ها دارند. زیرا دارای پرز های هستند که در دو جهت حرکت کرده و عمل تمیز کردن دندان را بهبود می بخشند.

  • شستن زبان

بعد از شستشوی دندان ها با مسواک ، بهتر است با برس های مخصوص زبان نیز شسته شود. زیرا زبان مکان مناسبی برای رشد پلاک هاست.

  • تغذیه

بهتر است از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و قند های ساده جلوگیری شود. زیرا این مواد غذایی با افزایش اسید دهان، باعث تشکیل پلاک بر روی دندان می شوند. مواد غذایی که بهتر است مصرف آن ها محدود شود عبارتند از: آب نبات، سیب زمینی ، نان بستنی و انواع شیرینی.

  • استفاده از نخ دندان

یکی دیگر از راه های پیشگیری از این مشکل ، استفاده از نخ دندان است. بهتر است قبل از مسواک زدن ، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده شود. بیرون آوردن ذرات غذایی گیر کرده بین دندان ها با استفاده از نخ دندان ، از تشکیل پلاک های بین دندانی جلوگیری می کند.

  • استفاده از دهانشویه

ایجاد محیط قلیایی با استفاده از دهانشوی مناسب به جلوگیری از تشکیل پلاک ها کمک می کند. زیرا پلاک ها و جرم ها برای تشکیل شدن نیاز به محیط اسیدی دارند. استفاده از پودر های دندانی یا دهانشوی حاوی بی کربنات سدیم از ایجاد اسید های مضر در داخل دهان جلوگیری می کند.

  • مراجعه مرتب به دندانپزشک

بهترین راه پیشگیری از پلاک دندان ، مراجعه به صورت مرتب به پزشک است. او می تواند پلاک ها را در مراحل اولیه تشکیل ، تشخیص داده و آن ها را از بین ببرند.

  • ترک سیگار

دخانیات یکی از عوامل ایجاد جرم و پلاک هستند. بنابراین ترک سیگار یک راه پیشگیری از ابتلا به این مشکل است.

روش های درمان پلاک دندان چیست؟

پلاک دندان همیشه بعد از خوردن غذا به وجود می آید. مهم ترین روش درمان این مشکل ، استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی است. پلاک ها در ساعت های اولیه تشکیل به راحتی از بین می روند. همچنین استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید و ضد تارتار می تواند تاثیر بسیاری در از بین بردن پلاک دندان داشته باشند. ولی ممکن است در برخی مواقع در اثر روش های اشتباه شست وشوی دندان و یا موارد دیگر پلاک ها همچنان بر روی دندان باقی بماند. در این شرایط استفاده از برخی درمان های خانگی می تواند تاثیر بیشتری در از بین بردن پلاک داشته باشد.

برخی از روش های خانگی برای از بین بردن پلاک عبارتند از:

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت ساییدگی دارد و باعث از بین رفتن پلاک و تارتار می شود.

  • پوست پرتغال

مواد موجود بر روی پوست پرتغال به پیشگیری و از بین رفتن پلاک ها کمک می کند.

  • روغن نارگیل و زیتون

استفاده از این دو روغن برای تقویت دندان بسیار توصیه می شود. روغن نارگیل سرشار از اسید لائوریک است و دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی می باشد. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که تمیز کردن دندان ها با روغن نارگیل باعث کاهش پلاک دندان می شود. طرز استفاده از روغن نارگیل این گونه است که باید یک قاشق از روغن نارگیل یا روغن زیتون به مدت 20 دقیقه داخل دهان چرخانده شود.

  • جرم گیری

در صورتی که پلاک ها بعد از تشکیل درمان نشوند، به جرم تبدیل می شوند. در این صورت روش درمانی جرم گیری توصیه می شود. جرم گیری یک شستشوی حرفه ای است که کاملا جرم و پلاک ها را از بین می برد. این روش موثر ، در کمترین زمان و با استفاده از تجهیزات بی خطر انجام می شود و باعث تمیزی و سفید شدن دندان ها می شود.

 

 

منبع : شرکت نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

حساسیت دندان به چه معناست؟

قسمت بیرونی دندان تاج نام دارد و توسط لایه ای محافظ به نام مینا نگهداری می شود. مینا در برابر گرما ، سرما ، مواد اسیدی و … از تاج دندان و نیز ریشه دندان محافظت می کند.

اگر به هر دلیلی این لایه محافظ ، نازک شود و یا از بین برود، دندان ها نسبت به مواد و شرایط خاصی مانند برخی از خوراکی ها و نوشیدنی ها و یا هوای سرد و گرم آسیب پذیر می شوند. این امر نشانه ای از خراب شدن و پوسیدگی دندان ها محسوب می شود؛ بنابراین باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه شود.

نشانه های حساسیت دندان

مهم ترین نشانه از دندان های حساس و ضعیف حساسیت دندان ها به موارد زیر است:

  • برخی غذا ها ، نوشیدنی ها
  • هوای گرم و سرد
  • مواد اسیدی
  • حساسیت هنگام مسواک زدن
  • دهان شویه
  • و …

این علایم با توجه به شرایط دهان و دندان گاهی شدید و خفیف شده و گاهی به کلی از بین می روند.

حساسیت دندان نگران کننده است ؟!

به طور کلی اغلب دندان ها نسبت به سرما و گرما واکنش نشان می دهند، اما اگر این واکنش ها دارای نشانه های زیر باشد باید به دنبال راه حل گشت:

  • همیشگی و اذیت کننده باشد،
  • حساسیت و درد در یک دندان خاص وجود داشته باشد،
  • رنگ دندان ها تغییر کند،
  • درد فقط شامل دندان ها نشود و لثه ها هم ملتهب شوند.

علت های حساس شدن دندان ها

همان طور ها در بالا ذکر شد علت این حساسیت نازک شدن و از بین رفتن مینای دندان است. بنابراین در این جا به بررسی چگونگی از بین رفتن مینای دندان می پردازیم:

  1. مسواک زدن به شیوه نادرست

اگر مسواک زدن شما به صورت افقی باشد و مسواک را بیش از اندازه بر روی دندان ها فشار دهید مینای دندان آسیب جدی می بیند.

  1. استفاده از مسواک های زبر

اگر شما به روش اصولی و کاملا درست مسواک بزنید، اما مسواک شما برس های زبری داشته باشد باعت آسیب به دندان ها و لثه های شما و ایجاد زخم هایی در دهان می شود که عفونت های ناشی از آنها برای سلامت دهان و دندان شما مضر است.

  1. مواد اسیدی

میوه هایی مانند پرتغال ، نارنگی ، گوجه ، نوشابه و …که خاصیت اسیدی دارند اگر زیاد مصرف شوند مینای دندان ها را ضعیف می کنند.

  1. عفونت و بیماری های دهان و دندان

اگر دندان های شما پوسیده شوند و درمان اصولی و مناسب برای آنها صورت نگیرد باعث حساس شدن دندان ها می شود.

پوسیدگی دندان هم از عوامل و هم از اثرات حساسیت دندان ها محسوب می شود.

  1. دندان قروچه

فشار دادن و کشیدن دندان ها بر روی هم باعث آسیب تاج و ریشه دندان می شود.

  1. شکستن و ترک برداشتن دندان ها

این اتفاق باعث می شود بخش های درونی و ریشه دندان که مهم ترین بخش آن است، در معرض خطر و آسیب قرار بگیرد.

  1. سفید کردن دندان ها

بلیچینگ دندان ها با مواد شیمیایی باعث برداشته شدن لایه های بد رنگ روی دندان می شود، اما اگر این کار به شیوه اصولی انجام نشود باعث از بین رفتن لایه محافظ دندان ها ، یعنی مینای دندان هم می شود.

روش های درمان دندان های حساس

درمان حساسیت دندان بستگی به شدت آن دارد. اگر حساسیت دندان خفیف باشد با رعایت نکات زیر این مشکل برطرف می شود:

  • انتخاب خمیر دندان و مسواک مخصوص دندان های حساس ؛ خمیر دندان های مخصوص دندان حساس از موادی تشکیل شده اند که از رسیدن درد به ریشه جلوگیری می کنند. بنابراین برای کاهش حساسیت دندان بسیار مفید است و پیشنهاد می شود.
  • استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید ؛ زیرا فلوراید باعث تقویت و ضد عفونی شدن دندان ها می شود.
  • ترک عادت های نامناسب مانند دندان قروچه کردن ، بازی و ضربه زدن به دندان ها با دست و …
  • استفاده از روش های خانگی درمان مانند استفاده از روغن نارگیل ، قرار دادن سیر بر روی دندان ها.

همچنین اگر مشکل حساسیت دندان های شما شدید است، برای درمان آن موارد زیر را انجام دهید:

  • مراجعه به پزشک متخصص ؛ این اولین قدم است. زیرا گاهی این حساسیت بالا ناشی از عفونت های لثه و دندان ها و زنگ خطری است که این عفونت ها به ریشه رسیده و باید درمان شود.
  • در طول درمان و برای جلوگیری از درد ناشی از مسواک زدن بهترین کار استفاده از نخ دندان و قرقره کردن محلول آب و نمک است. زیرا با این کار هم دندان ها پاکیزه می شود و هم دندان های حساس درد کمتری را احساس می کنند.
  •  

جمع بندی

حساسیت دندان یک مورد دندان پزشکی همه گیر است که در صورت نازک شدن مینای دندان و به دلیل عوامل خاصی به وجود می‌آید؛ مانند:

  • مسواک زدن به شیوه نادرست و مسواک های زبر
  • عادت های نادرست
  • عفونت های دهان و دندان ناشی از بیماری ها و درمان های نامناسب

 

منبع : شرکت نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

ویژگی های انواع کارتن لوازم خانگی

تنوع بالایی از کارتن ها برای بسته بندی کردن لوازم خانگی وجود دارد. به همین دلیل تقسیم بندی های مختلفی برای آن خواهیم داشت. موارد مختلفی در انتخاب نوع کارتن نقش دارند که از آن جمله می توان به نوع محصول و ابعاد آن اشاره کرد. با توجه به این امر می توان از کارتن های مختلفی استفاده کرد.

به طور کلی کارتن لوازم خانگی باید ویژگی های مختلفی داشته باشد. از جمله:

جلوگیری از فشار و ضربه
محافظت در برابر سرما و گرما
جلوگیری از تابش آفتاب
جلوگیری از نفوذ رطوبت
معرفی مناسب محصول و تولید کننده

طراحی چشم نواز و جذاب برای مشتریان

 

به عنوان مثال برای محصولاتی نظیر یخچال که ابعادی بزرگی دارند، معمولا از کارتن های چند لایه استفاده می شود. این کارتن ها استحکام بالایی دارند و به خوبی از چنین محصولاتی محافظت می کنند.

گزینه دیگری که بیشتر به عنوان کارتن لوازم خانگی کوچک تر به کار می روند ، کارتن های لمینتی هستند. این کارتن ها مقاومت خوبی دارند، به خوبی می توان طرح های مختلف روی آنها چاپ کرد، و از محصول در برابر عوامل خارجی محافظت می کنند.

کارتن دسته دار دیگر گزینه موجود است. از این کارتن ها بیشتر برای بسته بندی قطعات صنعتی استفاده می شود.

 

نکات کلیدی در کارتن لوازم خانگی

در تولید کارتن مناسب برای بسته بندی لوازم منزل رعایت برخی نکات ضروری است ؛ در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

نوع درب بسته بندی

بسته بندی لوازم خانگی از نظر نوع درب به دو نوع تقسیم می شود. کارتن های یک درب که زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که بخواهیم محصول را در نمایشگاه نمایش دهیم. اما کارتن های رایجی که هنگام خرید وسایل منزل به عنوان پوشش مورد استفاده قرار می گیرند ، از نوع بدون درب هستند.

این کارتن ها برای بسته بندی انواع لوازم منزل مانند یخچال ، فریز ، اجاق گاز ، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف شویی استفاده می شوند. البته استفاده از این نوع کارتن ها در دنیای مدرن بسته بندی در حال منسوخ شدن است.

تعداد لایه های کارتن

نکته مهم دیگر در تولید کارتن ها ، تعداد لایه های آن است. بر این اساس کارتن ها به سه دسته ی کارتن 3 لایه ، 5 لایه و 7 لایه تقسیم می شوند.

کارتن لوازم خانگی بزرگ مهمولا از کارتن های 5 لایه ساخته می شود. کارتن ها 5 لایه دارای استحکام زیادی بوده و می توانند برای جابه جایی لوازم خانگی در یک مسافت طولانی هم مورد استفاده قرار بگیرند.

عموما شرکت های اتو بار نیز از کارتن های 5 لایه برای جابجایی لوازم خانگی استفاده می کنند. در این حالت باید برای جلوگیری از ایجاد آسیب ، لایه هایی از مقوا ، پلاستیک حبابدار یا نایلون های مقاوم را برای ایجاد فاصله در بین وسایل مورد استفاده قرار داد.

چاپ روی کارتن بسته بندی

از سوی دیگر چاپ روی کارتن بسته بندی لوازم خانگی نیز بسیار مهم است. زیرا این نوع از کارتن ها به دلیل استحکام خود تا مدت زیادی در انبار منازل یا فروشگاه ها برای استفاده در جابه جایی های آینده نگه داری می شوند. بنابراین یک چاپ باکیفیت بر روی کارتن بسته بندی می تواند تا سال ها در ذهن مانده و به برند سازی محصول کمک کند.

اندازه کارتن بسته بندی

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام تولید و انتخاب کارتن لوازم خانگی این است که اندازه بسته بندی با اندازه وسیله تناسب داشته باشد. هر کارتنی در فهرست مشخصات خود دارای یک تلورانس است که میزان تحمل کارتن در برابر تغییر شکل را نشان می دهد.

بنابراین اگر کارتن لوازم خانگی از اندازه وسیله کوچک تر باشد تا زمانی به شما کار خواهد داد که تغییر ابعاد آن در اثر قرارگیری وسیله در حدود تلورانس قرار بگیرد. در غیر این صورت کارتن پاره شده و مقاومت خود را از دست خواهد داد. حدود تلورانس کارتن معمولا چند میلی متر است.

از سوی دیگر اگر  بسته بندی به قدری بزرگ باشد که فضای خالی زیادی در اطراف وسیله وجود داشته باشد، جابه جایی ها می تواند منجر به ایجاد آسیب در لوازم خانگی شود.

ظاهر بسته بندی

در مورد کارتن لوازم خانگی در ابعاد کوچک مانند اتو ، ظروف آشپزخانه یا سایر وسایل منزل ، علاوه بر جنس ، طراحی ظاهر آن نیز اهمیت ویژه ای دارد.

نکته ای که باید در مورد این دسته از لوازم خانگی به خاطر داشته باشید همین ظاهر جذاب و خلاقانه است؛ چراکه می تواند نظر مشتری را به سوی محصول شما جذب کند. خصوصا برای جعبه لوازم خانگی کوچک تر که تنوع بیشتری نسبت به لوازم خانگی بزرگ تر دارند، این خلاقیت در بسته بندی است که می تواند وجه تمایز و رمز موفقیت شما باشد.

این دسته از لوازم خانگی به دلیل وزن سبک خود نیاز به کارتن های خیلی محکم ندارند. البته این موضوع به این معنا نیست که کیفیت کارتن در بسته بندی مهم نیست. واضح است که در این مورد نیز کیفیت حرف اول را میزند.

به عنوان مثال کارتن لمینتی یکی از گزینه های عالی برای بسته بندی این محصولات است. چرا که می توان طرحی جذاب را روی کارتن چاپ کرد. این کارتن ها همچنین مقاومت خوبی هم دارند از کالا به خوبی محافظت می کنند.

انتخاب جنس مناسب

دبسته بندی به عنوان یک پوشش محافظتی از اهمیت بالایی برخوردار است. پوششی که باید در برابر انواع ضربه مقاوم بوده و بتواند وزن لوازم خانگی را تحمل کند. به همین دلیل است که یکی از مهم ترین بخش ها در تولید کارتن بسته بندی این لوازم  ، انتخاب جنس مناسب کارتن برای آن است. زیرا این کارتن ها مسئولیت سنگین حفاظت از لوازم خانگی با وزن زیاد و ارزش بالا را بر عهده دارند.

ماده اصلی در تولید کارتن بسته بندی

ماده اصلی در تولید کارتن بسته بندی انواع وسایل از جمله وسایل منزل ، کاغذ و مقوا است. تعداد لایه ها و جنس کاغذ می تواند بر روی استحکام کارتن و نوع چاپی که باید بر روی آن استفاده شود، تاثیرگذار باشد. رایج ترین کاغذ هایی که در ساخت کارتن استفاده می شوند، عبارت اند از:

  • کاغذ بازیافت
  • کاغذ مازندران
  • کاغذ لاینر
  • کاغذ سفید
  • کاغذ صنعتی کرافت
  • کاغذ تاپ وایت

کاغذ مازندران یکی از اصلی ترین مواد اولیه در ساخت کارتن 5 لایه و در نتیجه کارتن لوازم خانگی است. این نوع از کارتن به دلیل استفاده از چوب در تولید کاغذ استحکام بسیار بالایی دارد.

یکی دیگر از کاغذ های رایج در ساخت کارتن بسته بندی وسایل منزل ، کاغذ کرافت است. این نوع از کاغذ در رنگ های مختلفی تولید شده و به عنوان یک کالای وارداتی در ایران حضور دارد. کاغذ های کرافت به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت ، یکی از بهترین انتخاب ها برای بسته بندی لوازم منزل سنگین مانند یخچال ، اجاق گاز و فریزر هستند.

به خاطر داشته باشید که جنس کارتن بسته بندی وسایل منزل باید به گونه ای باشد که در مسافت های طولانی و جابه جایی های مداوم به راحتی آسیب نبیند.

 

جمع بندی

لوازم خانگی ممکن است در طول عمر خود جابه جایی های زیادی را تجربه کنند. این وسایل از زمانی که از کارخانه به فروشگاه و سپس به منازل منتقل می شوند، مسافت های طولانی را برای رسیدن به مقصد طی می کنند. به همین دلیل بسته بندی آن ها و استفاده از یک کارتن باکیفیت در این فرایند بسیار مهم است.

کارتن هایی که برای بسته بندی این لوازم استفاده می شوند، باید بتوانند از این وسایل در برابر سرما و گرما ، تابش آفتاب ، رطوبت ، فشار و ضربه محافظت کنند. به همین دلیل جنس این نوع کارتن ها و استحکام آن ها بسیار مهم است.

 

شرکت کارتن سازی کارتن لاین

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

آماس لثه یک عفونت لثه است که در اثر عفونت باکتریایی بوجود می آید. اگرچه آماس لثه به خودی خود مخرب نیست اما اگر این مشکل برطرف نشود پیشرفت کرده و به نوعی عفونت جدی تر به نام التهاب مزمن لثه یا پریودنتیت تبدیل خواهد شد. آماس لثه و پریودنتیت از شایع ترین علل افتادن دندان ها در بزرگسالان است.

نشانه ها و علائم بیماری آماس لثه

  • تورم ، حساسیت و سرخ شدن رنگ لثه
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • جدا شدن لثه از دندان
  • فاصله بین لثه و دندان
  • درد هنگام جویدن
  • حساسیت دندان
  • بوی بد دهان که با مسواک زدن از بین نمی رود

دلایل بروز آماس لثه

مهم ترین دلیل بوجود آمدن این نوع عفونت لثه ، تجمع باکتری ها در اطراف دندان است که به آن ها پلاک گفته می شود که به مرور زمان منجر به تخریب بافت لثه می شود و در صورت درمان نشدن به خرابی و افتادن دندان منتهی خواهد شد. پلاک دندان معمولا به طور طبیعی روی دندان ها جمع می شود و معمولا با به کار گیری باکتری هایی که سعی در چسبیدن به سطح صاق دندان دارند تشکیل می شود.

این باکتری ها می توانند از دهان در برابر میکروارگانیسم های مضر محافظت کنند اما پلاک دندان در عین حال می تواند موجب پوسیدنی دندان و مشکلات پریودنتال همانند التهاب لثه و عفونت لثه شود. بنابراین بسیار مهم است که از تجمیع زیاد آن ها دور دندان و بوجود آوردن فاصله بین لثه و دندان جلوگیری شود. وقتی پلاک ها به موقع از دندان جدا نشوند سفت می شوند و دندان و لثه را تحت تسلط خود می گیرند که با رنگ زرد دندان مشاهده می شود که آن را با نام جرم دندان می شناسیم. بنابراین ، جرم گیری دندان یکی از اولین راه حل ها برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات عفونی لثه و خرابی دندان است.

عواملی که به ریسک بوجود آمدن آماس لثه را بیشتر می کنند عبارتند از:

  • رعایت نکردن بهداشت دهان همانند مسواک نزدن
  • تغییرات هورمونی همانند سیکل ماهانه یا بارداری
  • برخی بیماری ها همانند دیابت ، سرطان یا HIV
  • مصرف برخی از داروها
  • سیگار کشیدن
  • سن و سال
  • رژیم غذایی نامناسب ، کمبود ویتامین C

روش های درمان بیماری آماس لثه

اگر با مشاهده اولین علائم به دندانپزشک مراجعه کنید، درمان آماس لثه آسان تر خواهد بود چرا که به طور کلی بهداشت دهان و دندان می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. ولی باید برای تشخیص نزد دندانپزشک بروید. پس از تشخیص آماس لثه ، اگر با بهداشت دهان قابل درمان بود احتمالا پزشک به شما بگوید از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید. اما اگر دندان جرم گرفته باشد و آماس لثه کمی پیشروی کرده باشد نیاز به تمیزکردن و جرم گیری دندان خواهد بود و برای اطمینان ممکن است داروی آنتی بیوتیک نیز تجویز شود.

جرم گیری دندان ممکن است کمی ناخوشایند باشد، بخصوص اگر جرم سفت و مستحکم شده باشد و به دندان و لثه چسبیده باشد. در برخی مواقع دندانپزشک این کار را با لیزر انجام می دهد که کار آسان تر و با درد کمتری است.

در حالت پیشرفته تر ، این بیماری به التهاب مزمن لثه یا پریودنتیت تبدیل می شود و اگر به موقع به آن رسیدگی نشود و از مرحله خرابی دندان نیز بگذرد ممکن است به استخوان فک آسیب بزند که در این صورت نیاز به جراحی خواهد بود.

در حقیقت تفاوت بین بیماری آماس لثه و پریودنتیت در میزان مخرب بودنشان است. پریودنتیت حالت پیشرفته تر و مزمن تر آماس لثه است. اگر عفونت لثه در مراحل اولیه یا همان آماس لثه برطرف شود امکان آسیب به دندان و استخوان فک وجود نخواهد داشت اما پیشرفت آن می تواند منجر به آسیب جدی به فک و دندان شود.

 

راه های پیشگیری از بوجود آمدن آماس لثه

  • پیش از چیزی رعایت بهداشت دهان ، مسواک زدن حداقل دوبار در روز و استفاده از خمیردندان مناسب اولین راه برای پیشگیری از آماس لثه است.
  • مراجعه دوره ای به دندانپزشک پیش از اینکه دچار دندان درد شوید.
  • نخ دندان کشیدن یک بار در روز.
  • تغذیه مناسب و سالم نیز از دیگر مواردیست که می تواند به سلامت دهان و دندان شما کمک کند.

چند راه حل ساده برای درمان بیماری آماس لثه

  • شستشوی دهان با آب نمک می تواند به جلوگیری و بهبود آماس لثه کمک کند.
  • شستشوی دهان با آب و لیموترش نیز می تواند التهاب لثه را تا حد زیادی برطرف کند.
  • آلوئه ورا از جمله میوه هاییست که خاصیت ضد التهابی دارد و تهیه یک دهانشویه با این برگ سبز مفید نیز می تواند یک راهکار خانگی دیگر باشد.
  • برخی منابع استفاده از روغن نارگیل و مالیدن آن روی لثه ها را نیز توصیه می کنند.

اما در نظر داشته باشید این روش های خانگی جایگزین مراجعه به پزشک نیستند، فقط در شرایطی که به دندانپزشک دسترسی ندارید برای کاهش التهاب و درد می توانید از این روش ها استفاده کنید اما حتی با از بین رفتن درد هم در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع:شرکت نخ دندان مینا 

  • bestpak bestpak
  • ۰
  • ۰

دلایل ایجاد عفونت دندان

عفونت دندان یکی از مشکلات شایع دهانی است که از چرک و باکتر ی ها تشکیل شده است. عفونت دندان پدیده ای ناگهانی و یک شبه نیست؛ بلکه به مرمر زمان خود را نشان می دهد. در اغلب موارد، شکستگی یا پوسیدگی شرایط نفوذ باکتری به بخش های داخلی و زمینه تشکیل عفونت را فراهم می کند. ترک برداشتن دندان به دلیل ضربه، کشیدن دندان، عصب کشی، جراحی ناموفق، دندان عقل نهفته یا بی توجهی به بهداشت، از دیگر دلایل بروز این عفونت هستند.

درد دندان یکی از علائم نشان دهنده وجود عفونت است. درد می تواند به سایر بخش های صورت از قبیل گوش، فک و گونه نیز کشیده  شود. درد دندان در زمان خواب شدت پیدا می کند. از دیگر علائم عفونت دندان می توان به حساسیت بالای دندان آسیب دیده در برابر جویدن غذا، نوشیدنی های سرد و گرم اشاره کرد. گاهی اوقات نیز فرد در دهان خود بو یا طعم بدی را تجربه می کند. عفونت دندان در صورت تشدید موجب تورم گونه، گردن و لوزه و حتی غدد لنفاوی می شود.

چگونگی پخش عفونت دندان در بدن

فضای دهان به دلیل وجود بزاق یا مواد غذایی مقادیر زیادی باکتری را در خود جای داده است. با مهیا شدن شرایط، باکتری ها به دندان نفوذ کرده و در اولین مرحله در ریشه آن متمرکز می شوند. در حالت کلی نوک ریشه دندان محل اصلی تجمع باکتری ها است. اما وضعیت همیشه به این شکل باقی نمی ماند. زیرا عفونت دندانی همچون سایر عفونت ها قابلیت انتشار و آلوده کردن بافت ها و اندام های داخلی بدن را دارا است.

عفونت دندان علاوه بر نفوذ به بافت های اطراف، به سادگی وارد جریان خون شده و خود را به اندام های مختلف از قبیل قلب، مغز، ریه و کلیه می رساند. میزان مقاومت بدنی فرد تعیین کننده سرعت انتشار باکتری های بیماری زا در بدن است. به عنوان مثال افراد مبتلا به  دیابت بیش از سایرین در معرض انتشار عفونت دندانی در  بخش های مختلف بدن هستند. در نتیجه درمان به موقع عفونت دندانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بر اساس مطالعات انجام شده، گسترش عفونت دندان می تواند منجر به بروز برخی از بیماری های خطرناک مانند حملات قلبی و سکته های مغزی شود.

نشانه های پخش شدن عفونت دندان در بدن

احساس خستگی و ضعف شدید می تواند نشانه پخش عفونت دندان در بدن باشد. تب و لرز، قرمزی پوست، تعریق شدید، و سردرد از دیگر علائم بروز این اختلال هستند. به این موارد می توان تورم صورت و حالت تهوع یا استفراغ را نیز اضافه کرد. در موارد شدیدتر تعداد تنفس و ضربان قلب افزایش پیدا کرده و فرد به سختی نفس می کشد. البته این علائم در همه افراد به طور یکسان بروز پیدا نمی کند. بلکه شدت گسترش عفونت و شرایط بدنی فرد تعیین کننده هستند.

خطرات پخش شدن عفونت دندان در بدن

عفونت دندان یکی از شایع ترین عفونت های سر و گردن است. خطرات بروز این عفونت تنها مختص خود دندان یا فضای دهانی نیست. بلکه می تواند زمینه ساز بیماری های جدی در فرد شود. به همین دلیل ریشه یابی و درمان به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. خطرات ناشی از پخش عفونت دندان در بدن عبارتند از:

  • درگیر شدن اعضای صورت یا گردن

    با توجه به اینکه دندانی که  دچار مشکل شده است در کدام قسمت فک قرار گرفته است، بخش های مختلفی از صورت می تواند  درگیر می شوند. به عنوان مثال در صورتی که عفونت در یکی از دندان های موجود در فک بالا رخ دهد حفره بینی، سینوس ها، زیر چشم و گونه ها نیز دچار تورم یا عفونت می شوند. اما در شرایطی که عفونت در فک پایین باشد، حلق، زیر زبان، بناگوش آسیب می بیند؛ به طوری که بلع، باز کردن دهان یا تنفس به سختی صورت می گیرد.

  • استئومیلیت

    استئومیلیت یا عفونت مغز استخوان یکی از عوارض پخش عفونت دندان در بدن و در قسمت استخوان هاست. زیرا باکتری های عفونت دندانی وارد خون شده و می توانند خود را به بافت استخوانی برسانند. این اختلال معمولاً استخوان های اطراف دندان را درگیر می کند. درد شدید، قرمزی، بی حالی و گرمی از جمله علائم بروز این مشکل هستند. بی توجهی به این علائم موجب گسترش عفونت به استخوان و مفاصل اطراف شده و شرایط را حادتر می کند.

  • ترومبوز سینوس کاورنوس

    در برخی شرایط سینوس کاورنوس موجود در بخش مغز به دلیل گسترش عفونت از دندان، بینی یا گوش دچار گرفتگی با لخته خون می شود. تورم یک طرفه، قرمزی چشم و خونریزی شبکیه، افتادن پلک، تب، سردرد، کاهش بینایی از جمله علائم این اختلال هستند. زنان بیشتر از مردان در معرض بروز این اختلال قرار دارند.

  • سلولیت

    نفوذ عفونت باکتریایی از دندان به پوست موجب سلولیت می شود. در این شرایط، چربی زیر پوست یا غشای میان پوستی در معرض حمله باکتری ها قرار می گیرند. قرمزی، تورم و احساس درد در محل درگیر از جمله علائم سلولیت هستند که به مرور زمان گسترش می یابد. پوست صورت و گردن بیشتر از سایر نواحی بدن در معرض آسیب عفونت دندان قرار دارند.

  • آبسه

    عفونت و باکتری ها می‌توانند در بخش های مختلف دهان تجمع یافته و تشکیل آبسه دهند. آبسه ممکن است درون بافت نرم دندان (پری اپیکال)، لثه (جینجیوال) یا استخوان نگهدارنده دهان (پریودنتال) ایجاد شود. آبسه در صورت بی توجهی به از دست رفتن دندان یا استخوان درگیر ختم می شود. همچنین آسیب دیدگی سینوس ها و ر های مغزی در چنین شرایطی افزایش می یابد.

  • آسیب اندام های داخلی

    مطالعات انجام شده نشان می دهد که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. دلیل این موضوع را می توان به باکتری های عفونت دندان نسبت داد که وارد جریان خون می شوند. سپس درون رگ ها رسوب کرده و با تشکیل پلاک دیواره را سخت می کنند. در اصطلاح علمی به این پدیده آترواسکلروز گفته می شود. نتیجه این فرآیند، انسداد رگ ها و افزایش حملات قلبی است. انسداد رگ ها فشار خون را نیز افزایش داده و احتمال سکته مغزی را بیشتر می کند.

    اگر باکتری ها به شکل مستقیم خود را به قلب رسانده و موجب عفونت در غشای داخلی قلب شوند، بیماری اندوکاریت ایجاد می شود. افزایش فشار خون علاوه بر زمینه سازی برای بیماری های قلبی عروقی به کلیه نیز آسیب وارد می کند. قند خون بالا یکی دیگر از تبعات این عفونت ها است که زمینه ساز ابتلا به دیابت می باشد. به این موارد می توان انسداد ریه (COPD)، عفونت ریه و عفونت مجازی تنفسی را نیز اضافه کرد.

  • زوال عقل

    باکتری های عفونت دندان می توانند پس از ورود به جریان خون، خود را به سلول های مغزی رسانده و آنها را از بین ببرند. مواد شیمیایی ترشح شده از لثه عفونی این فرآیند را تسریع می کند. درگیر شدن کانال های عصبی یکی دیگر از تاثیرات منفی این نوع عفونت بر مغز است. در نتیجه احتمال بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر یا زوال عقل افزایش می یابد.

 

منبع : شرکت نخ دندان مینا

  • bestpak bestpak